“Ik botste tegen een auto op weg naar mijn werk. Is dit een arbeidsongeval?”

In 2012 weigerden verzekeringsmaatschappijen 21.000 arbeidsongevallen te erkennen. Een onrustwekkende toename, vindt het Fonds voor Arbeidsongevallen. Te meer omdat een kwart van de weigeringen uiteindelijk onterecht bleek. Aan jou dus om je rechten goed te kennen. Wanneer mag je spreken van een arbeidsongeval?

1. Het ongeval overkomt je plots

Een eerste belangrijk criterium om een ongeval als arbeidsongeval te erkennen is dat het gaat om een plotse gebeurtenis binnen een korte tijdspanne.

Enkele voorbeelden:
– Je loopt door de lobby van het bedrijf, glijdt uit over een plas water en breekt je been.
– Je rijdt met de vrachtwagen en botst op een tegenligger.
– Je bent aan de slag in een chemische fabriek terwijl zich een ontploffing voordoet.
– Je valt van de trap en er breekt een stukje van je tand.

2. Je loopt een lichamelijk of geestelijk letsel op

Je mag pas spreken van een arbeidsongeval wanneer je na afloop lichamelijke of geestelijke klachten hebt. Terwijl fysieke klachten meestal meteen duidelijk zijn, duiken mentale gevolgen vaak pas later op. En daar wringt het schoentje al eens bij de verzekeringen. Hoe bewijs je immers dat die psychische klachten het gevolg zijn van het ongeval?

3. Er is een duidelijke link met je werk

Als je een ongeval hebt, moet dat verband houden met je arbeidsovereenkomst. Om ook daar alle onduidelijkheid weg te nemen: je arbeidsovereenkomst is ‘actief’ vanaf het moment dat je baas op de één of andere manier gezag over jou uitoefent.

Dit brengt ons naadloos bij een veelgestelde vraag: wanneer je een ongeval hebt op weg naar of van het werk, mag je dan spreken van een arbeidsongeval? Ja, maar enkel als het ongeval plaatsheeft op het normale traject van of naar het werk.

Een aantal facetten van die verplaatsing zijn bovendien niet onbelangrijk. Het is bijvoorbeeld niet omdat je een langere weg neemt dan voorzien dat je niet van een arbeidsongeval kan spreken. Het kan immers zijn dat die weg richting je werk langer is in aantal kilometers maar wel sneller. Kleine afwijkingen tijdens je verplaatsingen van en naar het werk doen eveneens geen afbreuk aan dat principe, grote afwijkingen daarentegen wel. Bedraagt je woon-werkverkeer bijvoorbeeld twintig kilometer maar maak je er uiteindelijk veertig kilometer van dan kan dat mogelijk tot discussie leiden. Maar uiteraard moet geval per geval worden bekeken.

Pascal Dewulf