Dit gebeurt er met je arbeidsovereenkomst als de stroom wordt afgeschakeld

Er is heel wat te doen over een stroomtekort dat de volgende maanden in België dreigt te ontstaan. Maar wat zijn je rechten als de elektriciteit wordt afgeschakeld op de plaats waar je werkt?

Als er geen elektriciteit is op je arbeidsplaats riskeer je je werk niet verder te kunnen doen. Zo kunnen bepaalde machines niet meer worden gebruikt, is er misschien geen verlichting, werken de PC’s niet, enz. Maar kan je dan vragen dat je werkgever je toch betaalt voor de verloren uren?

Overmacht of niet?

Om te weten wat je rechten zijn, moet worden nagegaan of de stroomonderbreking voor je werkgever een geval van overmacht was. Dat is bijvoorbeeld allicht niet het geval als de stroomonderbreking voldoende op voorhand werd aangekondigd en je werkgever maatregelen kon treffen om je toch te werk te stellen (zo bv. op een andere locatie of waarbij hij je tijdelijk werkzaamheden laat doen waarvoor er geen stroom nodig is). Hij moet nu eenmaal de passende maatregelen nemen die van hem redelijkerwijze kunnen worden verwacht. Is er geen sprake van overmacht dan moet je werkgever je betalen voor de uren dat je niet kan werken.

Word je betaald als er overmacht is?

Is er sprake van overmacht, dan moet je werkgever je toch je loon betalen als je maar enkele uren van een bepaalde dag niet kan werken. Een werknemer die de arbeid waaraan hij bezig was, niet kan voortzetten wegens een oorzaak die onafhankelijk is van zijn wil, behoudt namelijk het recht op zijn normale loon. Kan je een hele dag of zelfs langer niet werken door de stroomonderbreking (en vormt die een geval van overmacht) dan moet je werkgever je niet betalen. Je kan dan wel eventueel een uitkering krijgen van de RVA.

Je raakt niet op het werk

Door het gebrek aan stroom kunnen er mogelijk ook problemen zijn met het openbaar vervoer waarbij treinen, trams en metro’s niet rijden of grote vertraging hebben. Je kan dan aanspraak maken op loon voor de uren dat je te laat toekomt als de problemen onvoorzienbaar waren. Wist je op voorhand dat er problemen zouden zijn (omdat dit bijvoorbeeld was aangekondigd in de pers) dan kan je niet van je werkgever vragen dat die je betaalt voor de uren vertraging. Je moet in dat geval namelijk de nodige alternatieven zoeken om toch tijdig op je werk te geraken.

Jan Roodhooft, advocaat