7 trends die de arbeidsmarkt in 2020 zullen bepalen

Benieuwd naar de trends die in 2020 op de arbeidsmarkt de toon zetten? Dit zijn alvast de zeven belangrijkste.

Combinatie van vaardigheden

De arbeidsmarkt blijft ook in 2020 een competitieve arena. Rekruteerders kijken in die optiek steeds meer uit naar mensen die multidisciplinair inzetbaar zijn. Dat betekent ook dat je mogelijk over meerdere diploma’s beschikt. Over die diploma’s gesproken: Belgische bedrijfsleiders hechten nog steeds veel belang aan diploma’s. Die insteek is door de krapte die voor heel wat jobs op de arbeidsmarkt geldt, echter niet langer houdbaar.

Flexibele verloning

Meer dan ooit hunkert de Belgische werknemer ernaar om zijn manier van verloning zelf te kunnen kiezen. Steeds meer bedrijven zullen daar dan ook op inspelen met flexibele verloningssystemen. Aan het eind van de maand is geld op je rekening gestort krijgen door je baas niet langer het enige dat telt. Bedrijven zullen dan ook creatievere manieren van verloning gaan bedenken.

Een jobswitch is niet ongewoon

Heel wat mensen willen vandaag het professionele heft zelf in handen nemen. Daarbij zoeken ze afwisseling op en willen ze ook geregeld van job veranderen. Die trend uit zich vooral bij de jonge generatie starters. Vast werk is voor hen niet langer de essentie. Professionals met al wat jaren op de teller zullen daarentegen toch nog behoorlijk honkvast blijven.

Bedrijfscultuur is primordiaal

Werken in een leuk bedrijf met de juiste ethische principes dat zorg draagt voor menselijk kapitaal maar ook voor milieu en duurzaamheid zal bepalend worden voor de jobkeuze van de nieuwe generatie werkers die de bedrijven bevolkt. Ook de oudere generaties werknemers worden zich almaar meer bewust van het feit dat ze enkel in een bedrijf aan de slag willen zijn dat de juiste normen en waarden hanteert.

Generatiekloof verdwijnt stilaan

Meerdere generaties zij aan zij op de werkvloer zal ook in 2020 een groeiend fenomeen worden. De oorzaak daarvan is dat de vroege babyboomers nu snel richting pensioengerechtigde leeftijd gaan en bedrijven daardoor heel wat kennis dreigen te verliezen. Er moet dus een nieuwe instroom zijn van ervaren krachten die die kennis snel kan consolideren. Willens nillens zullen dus verschillende generaties met mekaar moeten samenwerken om de continuïteit van het bedrijf te blijven verzekeren.

Krapte op de arbeidsmarkt (bij de aanbodzijde)

Ondanks het groot aantal vacatures is er toch een krapte van sollicitanten op de arbeidsmarkt. De vergrijzing speelt daarin zeker een rol. Daar waar er in 2015 nog gemiddeld negen kandidaten waren per openstaande vacature, zijn er dat eind 2019 nog maar vier. Dat de babyboomgeneratie stilaan op zijn laatste benen loopt, is daarvan een belangrijke reden. Ook het feit dat jongeren steeds langer studeren, maakt dat de instroom van nieuwe krachten systematisch afzwakt.

Rekruteren en opleiden

Door een chronisch gebrek aan gepaste profielen op de arbeidsmarkt gaan bedrijven medewerkers steeds vaker aanwerven op basis van zachte vaardigheden (flexibiliteit, luisterbereidheid, can-do attitude …). Vervolgens worden ze dan door het bedrijf zelf opgeleid om aan het werk te gaan.

Pascal Dewulf