Tekst en uitleg: wat is een elevator pitch? (En hoe kan jouw carrière daar voordeel mee hebben)

Een elevator pitch kan ook jouw carrière een flinke boost geven. Een elevator-wat? Geen nood, wij leggen het jou graag even uit.

De elevator pitch zou teruggaan tot ergens in de negentiende eeuw, naar Elisha Otis, stichter van Otis Elevator Company. Ter verduidelijking: Otis is vandaag een van ’s werelds grootste bedrijven gespecialiseerd in, jawel, liftsystemen. Later zou de elevator pitch eveneens furore maken in marketingmiddens. Ook bij hipsters in het start-upwereldje wordt het buzzbegrip meer dan ooit weer gretig omarmd om durfkapitalisten in de fuik te lokken. Een elevator pitch is eigenlijk een manier waarop je een nieuw product of oplossing voorstelt aan mogelijke geïnteresseerden en/of investeerders en hen probeert te overhalen om met jou in zee te gaan. Het begrip verwijst naar de tijdsduur waarop een lift van de benedenverdieping naar de hoogste etage gaat. Gemiddeld duurt dat ergens tussen 30 seconden en 1 minuut. Je moet je met andere woorden voorstellen dat je met iemand die je wil overtuigen in de lift staat. De tijd die je krijgt om die persoon te overhalen dat jij de (spreekwoordelijke) kip met de gouden eieren bent, is de tijd dat je met hem of haar in die (al dan niet denkbeeldige) lift staat.

Grote diversiteit aan situaties

Vandaag beweegt de elevator pitch zich ook buiten die sferen en wordt hij gebruikt bij een grote diversiteit aan situaties zoals bij netwerkevents, professionele speeddating en, jawel, bij het zoeken naar een job. Tijdens een sollicitatiegesprek kan je de elevator pitch gebruiken om snel een punt te maken. Een elevator pitch voor een sollicitatiegesprek is een beknopt, helder en vooral interessant overzicht van wie je bent, wat je hebt bereikt en wat jou tot een geweldige kandidaat maakt voor een specifieke functie. Wanneer doe je zo een elevator pitch best? Een perfect moment is bij de vraag: ‘Vertel eens iets over jezelf?’

Meer van dat

Krijg je het podium van de rekruteerder, ga dan ook niet voluit en ellenlang. Elevator pitch, remember? Blijf het ‘lift’-aspect van een elevator pitch voor een sollicitatiegesprek steevast voor ogen houden. Eén minuut, meer niet. Hou je daarom aan de feiten en geef je informatie door in kleine, hapklare brokjes. Die verteren makkelijker bij de rekruteerder. Spreek in bullet points. Last but not least: zet je elevator pitch zo in mekaar dat je je troefkaarten weliswaar uitspeelt maar toch niet het hele verhaal vertelt. Keep them coming back for more. Zorg er met andere woorden voor dat de rekruteerder uitkijkt naar een volgend gesprek. Heb je de job al na jullie eerste gesprek? Dan is je elevator pitch perfect.

Pascal Dewulf