Waarom jouw jobtitel zo belangrijk is

Een jobtitel is meer dan zomaar een jobtitel. Het zegt alles (of toch veel) over waar je professioneel voor staat. Ga daarom niet licht over de keuze ervan. Die jobtitel zou immers wel eens meer kunnen betekenen voor jouw carrière dan je wel dacht.

Verwarrend

‘Chief Happiness Officer’, ‘Office Mastermind’ of ‘Brand Evangelist’: de creativiteit waarmee vandaag jobtitels worden bedacht, lijkt grenzeloos. Heel leuk wanneer je mekaar kent als collega’s en weet wat jullie professioneel zoal doen. Maar, even vaak verwarrend wanneer je kennis maakt met een nieuwe klant of collega. Stel je iemand voor die je van haar noch pluim kent en je jobtitel op je (digitale) visitekaartje leest. Hoe percipieert de persoon aan de andere kant die exotische jobtitel? Want, perceptie is realiteit.

Torenhoge verwachtingen

Bottom line: het is niet omdat jij en je collega’s jouw jobtitel echt te gek vinden, dat dit bij een buitenstaander ook het geval zal zijn. Maar er is meer. Noem je jezelf bijvoorbeeld ‘Sales Rockstar’ omdat je een best aardige verkoper bent? Weet dan dat wanneer iemand je visitekaartje in handen krijgt je gelijk torenhoge verwachtingen creëert. En het bij een nieuwe klant bijvoorbeeld erg moeilijk zal zijn om hem of haar te verbluffen met je verkoopkunsten? Je hebt immers al zelf aangegeven dat je een topper bent, toch? De klant verwacht met andere woorden al standaard dat je hoge verkoopstoppen zal scheren. Maar ook: dat je misschien helemaal niet open staat voor feedback omdat je jezelf op eenzame hoogte waant. En dat je op de keper beschouwd mogelijk toch wat maturiteit en sérieux mist.

To the point

Zie je, er zit meer achter een functietitel dan je wel zou kunnen denken. Het punt is dat jij jezelf in de schoenen moet plaatsen van de persoon die naar je professionele ervaring kijkt. En dan je jobtitel te zien krijgt. Hij of zij kent de details van jouw professioneel verleden immers niet tot je mekaar voor de eerste keer ontmoet. Zorg daarom dat jouw jobtitel helder en to the point is. Je wil een potentiële rekruteerder of klant immers niet de kans geven de schouders op te halen en weg te wandelen omdat hij jouw extravagante jobtitel niet begrijpt. Komt de conversatie toch op gang, dan beland je met een buitensporige jobtitel vervolgens al snel in een situatie waar je moet uitleggen wat je jobtitel nu eigenlijk inhoudt. Dan ben je gelijk al weer een stap verder van huis. Jobtitels: less is more. En: keep it smart and simple.

Pascal Dewulf