Sectorswitch als teken van succes

De tijd dat werknemers hun hele loopbaan bij dezelfde werkgever bleven, is al even voorbij. Maar werknemers zijn ook hun sector niet meer trouw. Uit een Europees onderzoek van rekruteringsexpert Michael Page blijkt dat een op de twee kandidaten van sector veranderde sinds het begin van zijn loopbaan.

Michael Page ondervroeg voor zijn onderzoek sollicitanten in heel Europa. Daaruit blijkt dat een aanzienlijk aantal kandidaten bereid is van sector te veranderen als de kans zich voordoet. Niet verwonderlijk, want de arbeidsmarkt is niet meer wat ze vroeger was. Ze kent een dynamiek waarbij van baan naar baan en van sector naar sector springen vaak als een teken van succes wordt beschouwd. De helft van de sollicitanten verklaarde dat zij sinds het begin van hun carrière al van sector waren veranderd. Toch blijkt dat niet de enige manier te zijn om zichzelf te ontwikkelen, want iets minder dan de helft van de respondenten zegt binnen hetzelfde bedrijf promotie te hebben gemaakt.

Twee keer veranderen van baan

In het algemeen veranderen mensen ten minste twee keer van baan tijdens hun carrière

Van loopbaan veranderen kost tijd en energie en niet alle werknemers zijn klaar om die stap te zetten. Ongeveer 16% van de respondenten is ervan overtuigd dat zij de juiste baan hebben gevonden en daarom geen reden zien om te veranderen. Maar de meeste denken wel te switchen tussen jobs. 21% denkt dat twee keer te doen, 13% denkt aan drie keer, 7,5% gaat voor vier keer en 9,5% denkt dat zij ten minste vijf banen nodig zullen hebben. Slechts 7% van de respondenten zegt dat ze er nooit aan gedacht hadden om van loopbaan te veranderen.

Geen overhaaste beslissing

Toch springen we niet zomaar van job naar job en van sector naar sector. Het veranderen van loopbaan is zelden een overhaaste beslissing. Zo’n 38,5% van de sollicitanten zegt maanden of jaren nodig te hebben gehad om de uiteindelijke beslissing te nemen. Tegenover 35,9% die door een specifieke gebeurtenis – zoals het verlies van een baan of de invloed van de cultuur of structuur van een bedrijf – ertoe werden aangezet.

Bedrijfsdynamiek zorgt voor blijvers

De meeste werknemers denken dat ze drie jaar in dezelfde sector zullen blijven, maar bij 40% blijkt de bedrijfsdynamiek doorslaggevend te zijn om toch te blijven.

Groei- en opleidingsmogelijkheden

De belangrijkste motivaties om van carrière te veranderen zijn de groei- en opleidingsmogelijkheden

Twee derde van de respondenten wenst nieuwe dingen te leren, terwijl een derde meer mogelijkheden en een betere carrière ziet.

Voldoening als belangrijkste drijfveer

Professionele ontwikkeling is echter lang niet de enige prioriteit van de sollicitanten van vandaag. Veel kandidaten streven naar een gevoel van voldoening in hun beroepsleven. Meer dan 30% wil werken voor een bedrijf met een specifiek doel, en evenveel werknemers zijn op zoek naar een loopbaan die beter aansluit bij hun persoonlijke waarden.

Mieke Vercruijsse