6 manieren om een leuke(re) werkweek te garanderen

Je kan er niet omheen: vroeg of laat sluipt er routine in je job. En ben je niet elke dag professioneel even enthousiast en goedgemutst. Met deze 6 tips kan je alvast weer een stevige dosis fun in je werkweek brengen.

Doe iets nieuws

Heb je bepaalde knowhow die je graag met je collega’s zou willen delen? Vraag dan aan je baas of je een aantal workshops mag geven om die kennis te delen. Jij wordt er blijer van en je collega’s meer geïnformeerd. Of introduceer een nieuwe manier van werken of een nieuwe software om de productiviteit te verhogen. Dat routineuze gevoel komt immers voort uit het feit dat je als professional en/of als mens voelt dat je je niet verder kan ontplooien. De enige manier om dat tegen te gaan, is nieuwe uitdagingen creëren in je carrière.

De lachers op je hand

Je werk een tikkeltje ludieker inrichten, dat kan enorm opluchten. Uiteraard weten we dat je werk geen grap is, maar desondanks kan je er toch een streepje humor aan toevoegen. Bijvoorbeeld, een werkoverleg beginnen met een atypische vraag: Heeft iedereen een even leuk feestje gehad als ik gisterenavond? Het haalt je collega’s uit hun comfortzone en ook even weg van hun dagelijkse routine. Na een kort, informeel gesprekje zijn jullie allemaal wat meer ontspannen en vervolgens meer gefocust. Het zijn die kleine, leuke dingen die je werkdag ontzettend kunnen opvrolijken.

Neem een starter onder je hoede

Een nieuwbakken medewerker kijkt altijd uit naar een (meer) ervaren iemand. En zie daar: jij bent die persoon. Een coachende functie geeft erg veel bevrediging. Je geeft kennis door, je staat (professioneel) dicht bij iemand en je tankt gelijk een stuk meer zingeving in je job. Waarom probeer je het niet eens?

Stel je open

Voel je je onzeker over een project, heb je sores met een collega of zit je gewoon even niet lekker in je vel? Praat er dan over met je baas en/of collega’s die je in vertrouwen kan nemen. Je hebt geen idee wat een goed gesprek voor je mentale welzijn kan doen. Ook op het werk. Eens je de dingen hebt geuit, wordt de last op je schouders gelijk veel minder zwaar.

Wees de kapitein van je carrière

Dat logge gevoel dat je op de duur in je job krijgt, heeft ook te maken met persoonlijke autonomie. In hoeverre heb jij grip en beslissingsbevoegdheid over je carrière? Wanneer je het gevoel hebt dat je op dat vlak machteloos staat, is dat niet bepaald een stimulus. Bekijk op dat moment alle dingen waar je professioneel wel grip op hebt. Dat zijn de happy vibes. Werk tegelijkertijd aan de dingen die je schijnbaar niet (helemaal) in de hand hebt. Dat verhoogt op termijn die happy vibes. Je zal al snel merken dat je eigenlijk veel meer impact hebt, dan je initieel wel dacht.

Maak tijd voor iets leuks

Een lunch met je collega, een rondje in het park of een ontbijtmeeting met je collega’s. Mogelijkheden genoeg om je dagelijkse routine te doorbreken en daarna weer met volle goesting aan de slag te gaan.

Pascal Dewulf