6 tips om effectief te horen en te begrijpen wat je collega’s nu echt bedoelen

Heb je soms het gevoel dat je je collega’s niet echt begrijpt wanneer ze iets bespreken met jou? Oplossing: misschien kan je wel op een andere manier naar hen luisteren ? Wij geven alvast zes tips.

1. Luister om te begrijpen

Luister niet naar je collega’s met de intentie om zo snel mogelijk een passend antwoord te formuleren. Luister (in de eerste plaats) om hen te begrijpen. Pas wanneer je hen begrijpt, kan je ook een zinvol antwoord formuleren.

2. Laat je eigen ervaringen achterwege

Vaak hebben mensen de neiging om hun eigen ervaringen naar voren te brengen om een gesprek met een collega richting te geven. ‘Ik had dit ook en heb toen dat gedaan…’ is zo een typisch voorbeeld dat je wel eens in een gesprek hoort. Niet doen. Jouw ervaring doet er op dat moment eigenlijk niet echt toe. Zelfs al heb je bijna hetzelfde beleefd. Elk persoon is immers uniek. Het is je collega die een probleem heeft of een gesprek wil over zijn of haar eigen ervaringen.

3. Luister met nieuwsgierigheid

Niet elk gesprek vraagt om een oplossing. Het volstaat om nieuwsgierig te zijn naar wat je collega’s te vertellen hebben. Vanuit die nieuwsgierigheid kan je vervolgens dieper doordringen in de gedachtegang van je collega’s om hen zo beter te begrijpen.

4. Stel controlevragen

Een ideale manier om je collega’s beter te begrijpen, is door tijdens een gesprek controlevragen te stellen. Een paar voorbeelden: ‘Formuleer ik je mening correct als ik zeg dat…’, ‘Dus wat je zegt, is eigenlijk…’, ‘Ben je het met mij eens dat…’. Zo kan je checken of je je collega(‘s) ook echt begrijpt.

5. Een gesprek is geen obstakel

Zit je volop in de flow van je werkdag en komt een van je collega’s met een probleem? Maak dan even tijd, zelfs wanneer het eigenlijk niet echt past. Een vraag of een kort gesprek met een collega is heus geen obstakel waar je zo nel mogelijk omheen moet fietsen. Heb je echt geen tijd? Vraag je collega dan later terug te komen om even een babbel te hebben. Wimpel hem of haar echter niet af met de smoes dat je geen tijd hebt. Dat getuigt van weinig respect.

6. Minimaliseer afleiding

Kijk tijdens een gesprek met een collega niet op je smartphone of naar een pas binnen gelopen e-mail. Sein ook geen andere collega’s dat je er zo dadelijk aankomt. Ga desnoods even apart zitten met je collega en neem er een kop koffie bij. Luisteren en begrijpen kan je enkel wanneer je er ook echt tijd voor maakt. Tussen de dagdagelijkse dingen door kan je op de werkplek onmogelijk een zinvol gesprek hebben.

Pascal Dewulf