Conflicten op het werk? Zo pak je ze aan!

Voelde jij onlangs nog wat wrevel met een collega? Geen nood, je bent niet alleen. Onenigheden op het werk zijn geen uitzondering. Ze horen nu eenmaal bij het samenwerken. Vaak kunnen ze echter vermeden of makkelijk opgelost worden. Laat ze zeker niet sluimeren, want conflicten kunnen de werksfeer aantasten en de productiviteit verminderen. Sara Van Wesenbeeck van Barking Dogs is erkend bemiddelaar bij arbeidsconflicten. Ze geeft ons met plezier enkele nuttige tips om conflicten te voorkomen en aan te pakken waar nodig.

Als werkgever en werknemer is het belangrijk om bewust te werken aan een goede werksfeer en werkrelaties. “Goede afspraken en open communicatie zijn daarbij enkele basisregels. Ga na of je collega’s zich goed in hun vel voelen en luister naar elkaar zonder te oordelen. Zijn er toch onenigheden, dan los je deze best zo snel mogelijk op, want een sluimerend conflict is toxisch”, zegt Sara Van Wesenbeeck.

Een conflict hoeft niet noodzakelijk negatief te zijn. “Het biedt ook kansen, zoals betere communicatie, sterkere relaties omdat de partijen elkaar doorgaans beter hebben leren begrijpen, een fijnere werksfeer. Wanneer je conflicten goed aanpakt, kunnen ze in sommige gevallen ook leiden tot nieuwe dynamieken”, vertelt ze.

Conflicten aanpakken doe je zo volgens Sara:

Praat erover

Communicatie is het toverwoord bij uitstek in een gezonde relatie. Zo ook onder collega’s. Praat met je collega wanneer je iets dwars zit. Want als de ander niet weet wat jij ervaart, kan die het ook niet aanpakken. Wanneer je op een rustige manier de zaken benoemt, ligt de oplossing vaak al binnen handbereik. Een werkklimaat van zaken uitpraten, maakt het werk zoveel aangenamer en voorkomt conflicten.

Los het netjes op

Zet bijvoorbeeld geen vijf andere collega’s in cc van je e-mail waarin je het probleem aankaart. Streef naar een constructief gesprek. Tracht de communicatie niet in volle emotie op te starten. Neem de tijd om af te koelen en ga dan pas het gesprek aan. En heb vooral begrip voor elkaar.

Probeer het eerst zelf

Stap niet onmiddellijk naar je leidinggevende, maar probeer eerst zelf je collega aan te spreken. En als je toch naar je leidinggevende gaat, zorg dan dat je collega daarvan op de hoogte is. Bij je leidinggevende hou je het zakelijk als je de onenigheid aankaart.

Vermijd roddels

Betrek geen andere collega’s in de discussie en ga zeker niet roddelen, want zo wordt het alleen maar moeilijker om een oplossing te vinden. Zo kunnen er in een team bondgenootschappen ontstaan die tegenover elkaar staan en dat werkt niet bevorderlijk voor het oplossen van een conflict.

Hou het zakelijk

Tracht op de bal te spelen en niet op de man. Leg duidelijk uit wat je stoort en hou je bij de feiten.

Vraag advies

Weet je niet goed hoe je de collega dient aan te spreken? Vraag eventueel advies aan een collega buiten het team. Je vindt op de werkvloer zeker wel iemand die diplomatisch is en je daarbij kan helpen.

Schakel eventueel een externe bemiddelaar in

Geraken jullie er zelf niet uit, dan kan je een externe bemiddelaar inschakelen. Deze neutrale en onpartijdige derde begeleidt jullie bij het herstellen van de communicatie en bij het vinden van oplossingen die door beide partijen gedragen worden. Zo kan de harmonie op de werkplek en de toekomstige werkrelatie weer hersteld worden.

Mieke Vercruijsse