Je jonger voordoen op het werk? Dat doe je beter niet

Op de werkplek zal je er vast en zeker ook zo eentje hebben: hij of zij kent alle rhymes van Brihang, draagt zijn baseballpetje achterstevoren en wil net zoals jij lekker chillen. Cruciaal detail: hij of zij is een veertiger of vijftiger.

Vroeger begon een midlifecrisis ergens net voorbij de veertig. Vandaag genieten we allemaal van een hogere levensstandaard en lijken we daardoor ook langer ‘jong’ te blijven. Reality check: we worden wel degelijk ouder, maar doordat we ons ‘nog jong’ voelen, gaan we soms gekke dingen doen. Ook wanneer we eigenlijk niet meer al te jong zijn.

Jong en hip

Feit is dat de tijdgeest ervoor zorgt dat leeftijdsgrenzen op het werk sowieso wat meer vervagen dan pakweg vijftig jaar terug. Toch kan je je beter gedragen volgens je leeftijd. Uiteraard mag je gerust nog mee zijn met de rest, maar maak toch ook duidelijk dat je als veertiger of vijftiger geen twentysome meer bent. De reden dat je toch jong en hip wil overkomen, heeft allerlei redenen. Een belangrijk aspect is dat je je misschien wat onzeker voelt tussen al dat jong geweld op de werkvloer. Daar is geen reden voor. Je bent wie je bent, punt andere lijn.

Levensverwachting

Vaak ligt het niet eens aan jou. Leeftijd is vandaag een beetje een paradox. Als veertiger of vijftiger leef je vandaag gewoon gezonder, beweeg je meer en is jouw levensverwachting sowieso gestegen. In de jaren vijftig van vorige eeuw werd je als man gemiddeld 71 jaar oud, vandaag is dat al 79. Vrouwen hadden in de vijftiger jaren een levensverwachting van 73 jaar, vandaag is dat al 84. Het is dus logisch dat ons lichaam langer jong blijft dan vroeger.

Rots in de branding

Dat is echter het fysieke aspect. En dan is er de sociale relatie tot je jongere collega’s. Wil je op dat vlak per se als een twintiger overkomen? Dat gaat doorgaans een averechts effect hebben. Trouwens, waarom zou je eigenlijk? Je bent iemand met bakken ervaring, dynamisch en met veel maturiteit. Die dingen spreken voor zich. Zet die kwaliteiten dan ook in de kijker. Laat zien dat je een rots in de branding bent op de werkplek. Daar gaan je jongere collega’s je veel meer voor appreciëren. Kortom, op het werk draait het niet om hippe sneakers of jonge looks, maar wel waar je professioneel voor staat. Wees trots op wat je hebt bereikt en toon je als een competente collega en mentor voor de jongere generatie(s) in het bedrijf. Succes verzekerd.

Pascal Dewulf