Zo kom je over als een zelfzekere collega

Ben je soms onzeker op het werk en kun je die twijfels moeilijk onder stoelen of banken steken? Met deze tips blaak je binnenkort als zelfzekere collega op de werkvloer.

Traag spreken

Hoe je iets overbrengt, bepaalt in grote mate hoe collega’s de inhoud gaan interpreteren. Ratel niet aan één stuk door, maar spreek traag als je iets duidelijk wil maken en kies je woorden goed uit. Als je trager en duidelijk spreekt, lijkt het alsof je de inhoud zeer goed beheerst. Op die manier straal je zelfzekerheid uit.

Voldoende luid

Je hoeft zeker niet te gaan schreeuwen als je het woord krijgt, maar je mag gerust iets luider praten. Op die manier hoef je geen zaken te herhalen omdat mensen je niet verstaan, want dat laatste boost je zelfvertrouwen zeker niet.

Let op je woorden

Je woordenschat is van onschatbare waarde. Vermijd de woorden ‘misschien’, ‘wellicht’, ‘waarschijnlijk’ want deze tonen aan dat je niet zeker bent van je stuk. Probeer ook niet te scoren met te moeilijke woorden, want ze kunnen je gesprekspartner wel eens afschrikken. Als je daarenboven niet in klare taal zou kunnen uitleggen wat ze betekenen als daarom gevraagd wordt, dan ben je helemaal gezien.

Positieve lichaamshouding

Let op je lichaamshouding, want die spreekt boekdelen. Wanneer je onzeker bent, ga je al snel de schouders laten zakken en vooral oogcontact vermijden. Doe dit vooral niet! Kijk de mensen waartegen je spreekt aan en straal een positieve houding uit. Een lach kan wonderen doen.

Kledij die bij je past

Ook je kledij speelt een belangrijke rol spelen bij je uitstraling. Doe kleren aan waar je je goed in voelt en die bij je persoonlijkheid passen. Hou hierbij wat rekening met de kledingvoorschriften van je werkgever, maar pin je er ook niet al te veel op vast.

Mieke Vercruijsse