Deze bedrijven komen bij jou aan huis voor een sollicitatiegesprek

Bedrijven worden alsmaar creatiever wanneer het aankomt op het werven van nieuw talent. Sommigen komen zelfs bij jou aan huis om daar een sollicitatiegesprek te doen. Super, toch?

De Nederlandse tak van de Zweedse meubelgigant IKEA is in november 2019 beginnen proefdraaien met sollicitatiegesprekken aan huis. ‘We wilden iets bijzonders introduceren zolang het maar dichtbij waar we als IKEA voor staan, blef. Wij omarmen het leven thuis en zijn een autoriteit op het gebied van wonen, dus als iemand zoiets kan maken zijn wij het wel. Met deze mogelijkheid willen we laten zien waar we voor staan als merk, dat we flexibel zijn, sympathiek en vooruitstrevend. Dat we géven om onze medewerkers’, zo klinkt het er. Wel blijkt dat het merendeel van de kandidaten er toch de voorkeur aan geeft om een sollicitatiegesprek te doen op (of in de buurt) van de werkvloer. Dat geeft hen uiteraard ook de mogelijkheid om de (werk)sfeer al even op te snuiven. Diegenen die voor een gesprek thuis opteerden, reageerden alvast erg positief.

Ontboezemingen

Dichter bij huis was er het initiatief Solliciteroo. Zij richtten zich op Limburgse technici en operatoren met een sollicitatiegesprek thuis. Specialist in waterdichtingen SOPREMA vulde zo tientallen nieuwe vacatures in de nagelnieuwe fabriek in Tongeren in. Dat deden ze in samenwerking met rekruteringspartners Unique, Start People, Itzu Jobs en ASAP van waaruit het project Solliciteroo ontstond. Het biedt alvast een informeler en meer ontspannen kader om in de vertrouwdheid van je eigen huis een gesprek te doen waarin je toch behoorlijk wat ontboezemingen doet.

Aan de keukentafel

Ook het Nederlandse uitzendbedrijf ‘Pro Industry’ dat expansie zoekt op de Belgische arbeidsmarkt, hoopt met aan huis sollicitatiegesprekken zijn voordeel te halen. Nadat het zijn eerste kantoor opende op het Eilandje in Antwerpen begin dit jaar wil het verder groeien tot acht vestigingen. De kernactiviteit daarbij zijn uitzendkrachten. Wanneer je dan daar het verschil wil maken, moet je dus wel iets bijzonders doen. Daarom zet het interimbureau, gespecialiseerd in profielen voor de procesindustrie, zijn beste beentje voor met deur-aan-deur sollicitatiegesprekken. En dat lijkt te werken. Het sollicitatieproces met screening en dies meer verloopt veelal gelijk. Alleen wordt het een stuk aangenamer door gezellig thuis op de bank mekaar professioneel te leren kennen.

Logisch gevolg

Steeds meer bedrijven lijken ondertussen de smaak te pakken te krijgen van het solliciteren aan de keukentafel. Het lijkt alvast een logisch gevolg van de ‘aan huis’-cultuur die een standaard is geworden in het leven van alledag. We bestellen spullen thuis, laten ook eten leveren aan huis en nu dus eveneens sollicitatiegesprekken. Zeker is dat bedrijven die op dat vlak flexibel en vooruitstrevend zijn met de beste kandidaten zullen gaan lopen gaan lopen. Wordt vervolgd.

Pascal Dewulf