Waarom wil je hier werken? 7 keer antwoorden als een baas

“Waarom wil je hier werken?” is een absolute klassieker tijdens sollicitatiegesprekken. Dit zijn alvast 7 manieren om te antwoorden als een baas. Neen, niet zoals je toekomstige baas dat graag zou willen. Wel like a boss, waarbij jij in de spotlight staat met een knaller van een antwoord.

Je bent gepassioneerd door de job

Neem als uitgangspunt je eigen drijfveren en motivatie en koppel die aan de objectieven van het bedrijf. Zoek naar praktische voorbeelden om die synergie in de verf te zetten.

Koppel met relevante bedrijfskenmerken

De bedrijfscultuur van het bedrijf waar je aan de slag wil, staat bijvoorbeeld voor openheid en transparantie. En laat jij nu net iemand zijn die die dingen hoog in het vaandel voert. A match made in heaven voor de rekruteerder.

Focus op wat jij belangrijk vindt

Ben je iemand die houdt van oprechtheid en collegialiteit? Geef dan aan dat je dat zeker hoopt te vinden in het bedrijf. Het is een soort van gecamoufleerde wedervraag. Onrechtstreeks pols je zo bij de rekruteerder of die waarden even belangrijk zijn voor het bedrijf. Knikt hij/zij instemmend, dan zit je goed. Kijkt hij/zij je eerder onbegrijpend aan, dan kan je ervan uit gaan dat jouw waarden niet bepaald de waarden zijn van het bedrijf. Toch even opletten: misschien snapt hij/zij jouw feedback niet onmiddellijk en moet je die wat meer kaderen.

Wees zeker van je stuk

Het beste antwoord is een antwoord dat naar een gemeenschappelijk draagvlak streeft. Toch kan je ook met je houding heel wat goed maken. Is je antwoord ietwat vreemd of sluit het niet echt aan op het gesprek dan maak je met je houding heel wat goed. Zit je goed in je vel, straal je positiviteit en zelfzekerheid uit dan kom je daar al een heel eind mee. Misschien een boutade, maar het maakt niet altijd evenveel uit wat je zegt, dan wel hoe je het zegt.

Ken het bedrijf

Op voorhand alles uitpluizen en te weten komen over het bedrijf in kwestie, geeft je een zeemijl voorsprong op de andere kandidaten. Zo is het immers een stuk makkelijker om in te spelen op die netelige vraag waarom je aan de slag wil bij een bedrijf. Neem misschien een stukje actualiteit en haak daar je pitch aan vast. Je mag ook gerust laten zien dat je je huiswerk hebt gemaakt. Voorbeeldje: “Tijdens mijn research over het bedrijf viel het me op dat jullie erg inzetten op de professionele omkadering van jullie medewerkers. Dat trok me erg aan omdat het ook een van mijn kernwaarden is.”

Snap het grote plaatje

Rekruteerders zijn dol op mensen die het grote plaatje zien. Focus je daarom niet (enkel) op specifieke jobcriteria, maar ga een trapje hoger en bekijk de sector in zijn geheel. Wat vind je er tof aan en heb het erover met de rekruteerder. Kom vervolgens (figuurlijk) een trapje naar beneden en koppel je kennis van de sector aan die van het bedrijf en de jobcriteria.

Praat met mensen die je kent binnen het bedrijf

Inside informatie is bijzonder waardevol. Luister naar mensen die al bij het bedrijf werken (als je die kent) en hoor van hen wat belangrijk is voor het bedrijf. Gebruik die info vervolgens om je antwoord op de vraag der vragen te laten knallen.

Pascal Dewulf