‘The New Normal’ op de werkvloer: hoe zal werken er na corona uitzien?

Thuiswerken is tijdens de coronacrisis de norm geworden. Veel werknemers die voordien nooit thuisgewerkt hadden, richtten snel-snel een thuiswerkplek in. En dat lukte. Een revolutie die onze manier van denken over werken verandert.

Remote vs. Kantoor: 1-0

Pendel jij straks weer elke werkdag naar kantoor? Waarschijnlijk niet. Thuiswerken zal voor veel werknemers een optie blijven. Work from anywhere is het idee dat je niet per se naar kantoor hoeft, maar ook bergen werk kan verzetten vanuit de bib, een koffiebar of een coworkingkantoor. Zo lang je genoeg hebt aan je pc en een goede wifiverbinding kan je op veel plaatsen terecht. De belangrijkste tool? Vertrouwen. Je baas vertrouwt erop dat je productief bent, waar je ook werkt. En jij schaadt dat vertrouwen niet.

100% digitaal

Een voorwaarde voor remote werken is de volledige digitalisering van bedrijven. Indien werknemers toegang nodig hebben tot papieren dossiers is switchen tussen thuiswerk en een andere werkplek niet mogelijk. Net die digitalisering is goed voor de bomen en voor je work-life balance.

Vergaderen?

Een collega belt midden in de nacht in vanuit Melbourne. Een Britse collega moet net een woede-uitbarsting van een peuter managen en de collega uit Noorwegen zit vast in een videomeeting die uitloopt. Allemaal geen probleem in het nieuwe normaal. Met tools als Slack of Google Documenten kan je samenwerken zonder dat iedereen op hetzelfde moment online moet zijn. Je Australische collega kan rustig doorslapen en ’s ochtends de cijfers van het vorige kwartaal toelichten. Je collega heeft tijd om de knuffelolifant van zijn kind te zoeken. En de derde collega pikt straks verder in, na die uitgelopen vergadering. Ook presentaties zullen niet simultaan gevolgd worden, maar via een opname ter beschikking staan.

Inklokken

Resultaten en behaalde targets zullen bij evaluatiegesprekken nog meer doorwegen dan de uren die je op kantoor doorbrengt. Voorheen gaf vroeg aankomen en laat vertrekken misschien de indruk dat iemand keihard werkte. Ook al was die collega niet meteen productiever dan iemand die minder uren op kantoor doorbracht en z’n tijd efficiënter indeelde. Dergelijke visuele indicaties zullen minder een rol spelen, wel hoe ver je staat in je dossiers.

Eveline Janssens

Bron: Forbes