5 redenen waarom je moet kiezen voor een knelpuntberoep

Krijg je het al benauwd van het woord ‘knelpuntberoep’? Geen nood, er zijn heel wat redenen waarom je juist voor zo’n beroep moet kiezen! Wij sommen de vijf belangrijkste op.

1. Je hebt weinig concurrentie

De eerste reden spreekt voor zich. In een knelpuntberoep is er een tekort aan geschikte arbeidskrachten, waardoor jij vrij spel hebt om de job binnen te rijven. Weg met de zoveelste sollicitatieronde waarin jouw brief onderaan de stapel belandt. In plaats daarvan krijg je de garantie op een gesprek met de werkgever, die vervolgens staat te trappelen om jou een contract aan te bieden.

Voorbeelden: ICT-medewerker, bouwtechnicus

2. Je voelt je gewaardeerd in je job

Meestal heb je voor knelpuntberoepen zeer specifieke vaardigheden nodig. Als jij in zo’n beroep zit, bezit je dus kennis die maar weinig anderen hebben. Je bent vakbekwaam en zit niet vast in een vage jobomschrijving, zoals zovelen. Op café kijken mensen nieuwsgierig op als ze horen wat jouw job is, wat jou meer zelfwaardering oplevert. Je voelt dat je met jouw vakkennis een waardevolle bijdrage kan leveren.

Voorbeelden: bakker, meubelmaker

3. Je kan meer verdienen

Regel één in de economie is die van vraag en aanbod. Hoe minder werkkrachten er in het aanbod zitten, hoe gegeerder ze worden. Wat betekent dat het loon waarschijnlijk de hoogte in gaat. Kijk dus zeker eens in de officiële knelpuntberoepenlijst van de VDAB (www.vdab.be) om te zien of er niets voor jou bijzit. Zelfs wanneer je geen specifieke opleiding hebt gevolgd, zijn er toch bepaalde eigenschappen die van een beroep een knelpuntberoep maken. Zoals leiding kunnen geven of communicatieve vaardigheden bezitten.

Voorbeelden: social media manager, winkeldirecteur

4. Je hebt gemotiveerde collega’s

Wie voor een knelpuntberoep kiest, doet dat niet zomaar. Het gaat vaak om jobs met veel stress, weekendwerk, zwaar werk,… Wie hiervoor intekent, heeft een hogere motivatie dan gemiddeld. En het is altijd aangenamer werken tussen gepassioneerde collega’s dan te midden van een groep uitgebluste mensen.

Voorbeelden: verpleegkundige, kapper

5. Je bent meer op je gemak

Omdat jouw kennis en kunde zo broodnodig zijn voor het bedrijf, hoef je geen schrik te hebben dat je er bij een volgende ontslagronde uit ligt. Nee, de onderneming heeft jou nodig en dat geeft je de nodige vrijheid in het hoofd. Je voelt je op je gemak in je baan en krijgt de ruimte om je ding te doen. Alleen dat al is goud waard!

Voorbeelden: Databankbeheerder, onderhoudstechnicus

Gerlinde De Bruycker