Kies jij voor een verloning die telewerkproof is?

Heel wat werknemers kunnen een beroep doen op een flexibele verloning. En opvallend: sinds corona kiezen ze steeds meer voor extralegale voordelen die helemaal telewerkproof zijn. Een en ander blijkt uit een analyse door hr?dienstverlener ACERTA.

Flexibele verloning en cafetariaplannen, waarbij werknemers zelf een deel van hun loonpakket kunnen samenstellen, zitten al jaren in de lift. De coronacrisis zorgt weliswaar voor een aantal opmerkelijke nieuwe trends in de keuzes die werknemers binnen zo’n cafetariaplan maken.

Uitrusting voor thuiskantoor

Een eerste opvallende trend is dat 31 % meer werknemers via cafetariaplan investeren in betere uitrusting van de thuiswerkplek. Denk dan aan een computer, tweede scherm en ergonomische bureaustoel. “Doordat thuiswerk het laatste jaar zoveel belangrijker is geworden en iedereen beseft dat thuiswerk een blijver is, nemen mensen geen genoegen meer met een ‘reservewerkplek’ ergens in een achterkamertje in hun huis. Ze willen een werkplek met alles erop en eraan: een extra klavier, tweede scherm, directe internetaansluiting, printer, scanner, enzovoort. De uitrusting van de thuiswerkplek gaat bovendien verder dan enkel het multimedia-aspect. Een ergonomische bureaustoel, een flexdesk waarachter je kan zitten of rechtop staan, noem maar op. En waarom ook geen koffiemachine bijvoorbeeld”, vertelt Ellen Roelants, manager organisation & reward Acerta Consult.

Fiets populair

Ook de keuze voor de fiets kent een enorme stijging. Maar liefst 32% van de werknemers kiest in het cafetariaplan voor de fiets. Koning Auto daalde met zo’n 40% tegenover het jaar ervoor, maar blijft nog op nummer 1 staan met bijna 12%, maar. In totaal kiest nog maar 5,3 % van de werknemers voor een leasefiets via de werkgever. “Sinds corona wordt de fiets ook meer ingezet in het woon-werkverkeer en dat zal ook na de pandemie het geval blijven. Meer en meer mensen leasen een fiets van het werk, maar het potentieel blijft nog erg groot”, licht Ellen Roelants toe.

Extra vakantiedagen

Ook heel wat werknemers ‘kopen’ extra vakantiedagen via het cafetariaplan. Zo’n 14 % van de werknemers doet dat, wat een stijging is van 23,7 % tegenover vorig jaar.

Mieke Vercruijsse