Pitchen voor opslag? Ja, dat kan, en wel zo

Pitchen: is dat niet iets voor de hippe jongens en meisjes uit de start-upwereld? Niet echt. De term pitchen bestond immers al lang voor er een start-upuniversum was. Nu heeft de pitch ook zijn doorgang gevonden naar het salarisgesprek. Wij leggen je graag uit hoe je daar je voordeel mee kan halen.

De pitch vindt zijn origine niet in de zakenwereld maar wel in… baseball. Daar moet de bal gepitcht worden naar de zogenaamde homeplate om zo het spel te starten. Pitchen (je zaakje trachten te verkopen met de juiste argumenten) in de zakenwereld gaat terug tot de jaren’40 van vorige eeuw. Toen al had men het over een sales pitch.

Het roer omgooien

Oké, tot zover de geschiedenisles. Wat heeft zo’n pitch nu met jouw salaris te maken? Welnu, het is een trend dat steeds meer bedrijven van die elitaire aanpak, waarbij de baas oordeelt of je je werk goed doet en je daarom een verhoging verdient, af willen. We weten immers allemaal dat dit een beetje een precair uitgangspunt is. Uiteraard houdt je baas liever de vinger op de knip, ook wanneer je je werk voortreffelijk doet. Met een pitch gooien jullie het roer definitief om. Je moet met andere woorden niet langer wachten tot je baas het signaal geeft om eens te praten over je loon. Je vraagt voortaan zelf of je bij je baas mag pitchen voor een loonsverhoging.

Momentum

Net wanneer je denkt dat het niet veel gekker kan worden, zijn er vandaag eveneens bedrijven die, wanneer je zo een pitch wil doen, naast je baas gelijk ook je collega’s erbij halen. Zit je daar plots tegenover een heel team terwijl jij je hoogstpersoonlijke verkoopgesprek aan mekaar praat. Dan kan je maar beter weten wat je te vertellen hebt. Wat dan? Eerst en vooral komt het erop aan om bij jezelf na te gaan of je het momentum hebt voor je pitch. Hou daarom in de weken voorafgaand aan je pitch goed je ogen en oren open. Vang alle subtiele signalen en feedback op van je collega’s en schrijf ze neer in een (digitaal) notitieboekje. Zo weet je gelijk al wie je aan je kant hebt en van wie je enig weerwerk mag verwachten.

Jezelf verkopen

Een pitch is geen evaluatiegesprek. Het is dus niet aan je baas om te beslissen wanneer exact dat gebeurt. Bij een pitch komt het erop aan jezelf te verkopen en te bewijzen dat je de opslag waard bent. Daar horen dan ook praktische voorbeelden bij zoals een succesvol project dat je hebt afgerond, een kostenbesparend idee dat je hebt uitgewerkt, maar ook ambitieuze toekomstplannen die je in het bedrijf wil realiseren. Voorts is het belangrijk dat je wat onderzoek doet naar de marktwaarde van je job. Kortom, verzamel alle elementen die je nodig hebt om je baas (en eventueel het team) omver te blazen. Stel je mentaal ook in op (wat) weerwerk. Tijdens je pitch kunnen er immers misschien wel wat tegenwerpingen komen. Bewaar echter je kalmte (even oefenen) en antwoord kordaat en beheerst op al de vragen. Succes!

Pascal Dewulf