Je elektrische wagen thuis opladen: goed idee?

Daar staat ie dan: jouw trots. Je elektrische bedrijfswagen bij jou, thuis in de garage met laadpaal op kosten van het bedrijf. Vraag: is dat wel allemaal zo interessant als het lijkt?

Even praktisch. Dit voorbeeld van Leaseplan maakt duidelijk wat elektrisch laden concreet inhoudt. Je (volledig ≠ hybride) elektrische wagen thuis opladen: dat betekent dat je gemiddeld 7,4 kW onttrekt aan het stroomnet (al dan niet met behulp van zonnepanelen, red.). Beschik je over een driefasige aansluiting en kan de boordlader van je auto ook driefasestroom verwerken? Dan kan dat oplopen van 11 kW tot 22kW. Hoelang duurt een laadbeurt? Grosso modo moet je de capaciteit van je batterij delen door de beschikbare output en daar 15 procent bijtellen. Als een accu bijvoorbeeld 48 kWh groot is en van leeg tot vol moet worden geladen, zul je aan een lader van 7,4 kW zo’n 7,5 uur geduld moeten oefenen (48/7,4 x 115%). Opladen via het stopcontact met aangepaste kabel kan ook. Zo’n laadbeurt is echter erg traag (je haalt er maximaal 2,3 kW uit aan een stopcontact van 10 ampère).

Forfaitaire vergoeding

Helemaal goed. Dan laad je dus thuis je e-vehicle netjes op, maar wie gaat dat betalen? Je baas natuurlijk. Probleem: die weet helaas niet welke overeenkomst jij hebt afgesloten met je energieleverancier en welke prijs jij dus voor je energie betaalt. Gevolg: je krijgt een forfaitaire vergoeding voor het thuisladen. Prima, toch? Stel immers dat jij minder voor je energie betaalt dan het forfaitaire bedrag dat je krijgt dan is dat kassa kassa. De overheid heeft dit ondertussen ook in de gaten en er dreigt een fiscale compensatie voor hetgeen jij te veel ontvangt van je werkgever. Ook bedrijven zijn zich ondertussen meer en meer bewust van die situatie en vergoeden enkel nog laadbeurten aan openbare laadpunten of op kantoor.

Laadvermogen doseren

Ook het capaciteitstarief is er eentje om in de gaten te houden. Bij thuisladen moet je dan immers rekening houden met het zogenaamde piekverbruik. Het hoeft immers niet gezegd dat laadbeurten hoge energiepieken kunnen veroorzaken waardoor je een extra hoog capaciteitstarief zal betalen (wanneer je een digitale meter hebt). Wanneer je niet extra wil betalen voor die capaciteit dan kan je je wagen best laden in de uren dat er geen andere energieslokoppen actief zijn zoals wasmachines, elektrisch kookfornuis… De meeste installaties voor thuisladen kunnen op dat vlak gelukkig intelligent worden aangestuurd. Ze zijn volledig afgestemd op de huishoudelijke installatie en houden via load balancing (het doseren van laadvermogen en -momenten) rekening met andere grote stroomverbruikers in huis. Ze zorgen er bovendien voor dat je nooit een bepaalde verbruikspiek gaat overschrijden. Zo’n intelligente thuis-laadinstallatie gaat er bovendien over waken dat je niet onnodig oplaadt aan een te hoog vermogen. Om een idee te geven: 700 km per week elektrisch rijden is in principe haalbaar wanneer je elke nacht (bij voorkeur aan nachttarief) laadt aan gemiddeld 4 kW.

Mooie korting

Laat je zo’n laadinstallatie zetten bij je thuis, dan kan je tot eind 2023 genieten van een korting op de personenbelasting van 30% op een maximuminvestering van 1.750 euro per laadstation en per belastingplichtige. In 2024 daalt dat voordeel tot 15%. Voorwaarde is wel dat je kiest voor een intelligent laadstation dat 100% groene stroom verzekert door zonnepanelen of een overeenkomst met een energieleverancier die 100% groene stroom garandeert.

Pascal Dewulf