Populariteit van fietsen naar het werk stijgt

Meer dan 1 op de 10 werknemers in België (13%) neemt voor de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat zijn er dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Ook het openbaar vervoer won de laatste 5 jaar aan populariteit (4,15%) ten koste van de auto. Dat blijkt uit cijfers van hr-dienstenbedrijf ACERTA.

Het percentage van werknemers dat regelmatig op de fiets naar het werk rijdt, is in vijf jaar tijd ruim verdubbeld. Vlaanderen is hier koploper met maar liefst 15,2 procent. Antwerpen staat op nummer één en de snelste groeier is Limburg. “De populariteit van de fiets als vervoermiddel voor woon-werkverplaatsingen, sluit aan bij de algemeen grotere interesse voor de fiets. Milieu, fijnstof, CO2… het zijn maatschappelijk en politiek hot topics. Dat zorgt ervoor dat de fiets terrein wint tegenover de auto. De fiets zelf is zichtbaar ‘gegroeid’, denk maar aan de elektrische fiets en aan allerlei fietsvarianten zoals de step. Ook de arbeidsmarkt is mee in het verhaal, daar is actief ingezet op fietsleasing. Al die factoren samen hebben dus duidelijk hun effect gehad”, vertelt Dirk Wijns, Director Acerta Consult.

Iedereen op de fiets

Opvallend: de stijging van 6% naar 13% fietsende werknemers geldt bijna voor alle leeftijdscategorieën, met uitzondering van de oudsten (+63-jaar). Maar de 50-plusser fietst dus nog net zo vaak als de min-35-jarige.

1 op de 10 fietsende werknemers werkt meer dan 30 km van huis

Kijken we naar de afstand, dan blijkt uit de cijfers dat de groep fietsers die een langere afstand fietst groeit. In 2013 woonde drie kwart van de fietsers binnen een straal van 10 km van het werk, in 2018 is die groep geslonken tot 62%. De groep die meer dan 30 km naar het werk fietst, groeide in diezelfde tijd van 5,5% naar 9,8%. Die toename is mede toe te schrijven aan het succes van de elektrische fiets. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de gemiddelde gefietste woon-werkafstand in 5 jaar is gestegen van 7,3 naar 9,4 km.

Fietsvergoeding als stimulans

De fietsvergoeding is voor sommigen een extra stimulans om de overstap naar een (elektrische) fiets te wagen. Momenteel bedraagt de maximaal vrijgestelde fietsvergoeding 0,24 euro per kilometer. Werkgevers zetten duidelijk in op de fiets voor woon-werkverkeer. Dirk Wijns legt uit: “Werkgevers zetten hierop ook in door de nodige infrastructuur beschikbaar te stellen, eventueel zelfs door bedrijfsfietsen aan te bieden. Ook de fietsvergoeding is voor veel mensen een trigger om de overstap naar de fiets te maken. Wanneer een werknemer regelmatig een woon-werkafstand van 10 kilometer overbrugt met de fiets, kan hij of zij een nettofietsvergoeding tot 920 euro op jaarbasis ontvangen. De kost van een elektrische fiets verdien je op deze manier snel terug, zeker wanneer de fiets in een cafetariaplan wordt aangeboden.”

Nog meer werknemers krijgen fietsvergoeding

Bijna 800.000 werknemers hebben binnenkort voor de eerste keer recht op een fietsvergoeding. Deze uitbreiding geldt in twaalf sectoren, onder meer in de metaalindustrie, voedings- en textielnijverheid. De grootste groep komt in het grootste paritair comité van het land: het Aanvullend Paritair Comité voor Bedienden (PC 200). De werknemers hebben daar recht op een bescheiden vergoeding van tien eurocent per kilometer. Gemiddeld zullen de werknemers met een nieuwe of verhoogde fietsvergoeding dit cijfer binnenkort wel zien stijgen tot 17 cent per kilometer.

Mieke Vercruijsse