5 makkelijke stappen naar de perfecte sollicitatiebrief

De perfecte sollicitatiebrief bestaat. Deze 5 stappen leiden jou ernaar toe.

1. Laat echt zien dat je bij het bedrijf in kwestie aan de slag wil

Het is erg belangrijk dat je betrokkenheid toont naar het bedrijf waar je aan de slag wil. Laat zien dat je bijvoorbeeld al heel wat gelezen hebt over het bedrijf, dat je het volgt via sociale media, dat er mogelijk al bekenden van jou aan de slag zijn,… Laat met andere woorden zien dat je er echt aan de slag wilt en nergens anders.

2. Zorg dat er structuur in je sollicitatiebrief zit

Een degelijke sollicitatiebrief bevat een aanspreking, een begin (dat door leuk proza meteen de aandacht trekt) een midden (met een paar bondige praktijkvoorbeelden om aan te tonen dat jij de juiste man of vrouw bent op de juiste plaats) en een slot (waar je nog eens samenvat waarom je bij het bedrijf aan de slag wil). Hou je je daar niet aan dan wordt je motivatiebrief een ratjetoe waar je toekomstige werkgever kop noch staart aan krijgt met alle gevolgen vandien.

3. Zet in de verf wat je al hebt verwezenlijkt

Rekruteerders zijn er niet op uit om je levensverhaal te lezen of om te weten te komen waar je kleuterschool liep. Wel willen ze erachter komen wat je professioneel concreet hebt verwezenlijkt. Zet dus je successen even op een rijtje.

4. Start met iets leerrijk uit de sector te vermelden

Een potentiële werkgever vindt het leuk om iets bij te leren, zeker wanneer hij dat doet door jouw sollicitatiebrief te lezen. Durf daarom ook eens openen met een interessant nieuwtje uit de sector. Ook rekruteerders houden immers van aha-momenten.

5. Hanteer de juiste taal, stijl en toon

Let op je taalgebruik en laat je sollicitatiebrief nalezen door iemand die er wat van kent. Over stijl gesproken: wees niet te formeel, maar ook niet te familiair en al helemaal niet uit de hoogte of belerend. Vermijd draken als ‘Graag stel ik me kandidaat’, ‘Uw bedrijf kan mijn interesse wegdragen’, ‘Ik ben leergierig en gedreven’… Gemeenplaatsen zijn absolute dooddoeners voor zowat iedere rekruteerder omdat ze die dingen wel honderden keren moeten lezen, telkens opnieuw.

Pascal Dewulf