Pesten op het werk: zorg snel voor een oplossing

Pesten op het werk en grensoverschrijdend gedrag zijn niet uit de media weg te slaan. Terwijl het onderwerp lang taboe leek, is er nu steeds minder schroom om erover te praten. Sommigen vinden dat meer dan terecht omdat het hoog tijd is dat het onderwerp de aandacht krijgt die het verdient, anderen zijn echter nog altijd van mening dat er niet te veel woorden aan vuil moeten worden gemaakt omdat het slechts een excuus is voor diegenen die “tegen niet veel kunnen”.

Wat er ook van zij, pesten op het werk is van alle tijden en komt overal voor. We nemen nu eenmaal allemaal onze persoonlijke besognes mee naar het werk en dat leidt tot een kettingreactie van emoties doe ook kunnen ontaarden in pestgedrag. Onlangs kreeg het thema zelfs enorm veel aandacht in het populaire American Football. Bij de Miami Dolphins ontstond commotie omdat vedette Jonathan Martin opstapte, naar eigen zeggen omdat hij werd gepest door zijn teamgenoot Richie Incognito. Die laatste kreeg van de club dan weer prompt een schorsing opgelegd. Het is alsof Lionel Messi zijn schoenen bij Barcelona aan de kant zou zetten omdat hij pakweg gepest wordt door Andres Iniesta. Natuurlijk smullen de media van een dergelijk pestverhaal met sportvedetten die miljoenen dollars verdienen en ook de duurste advocaten kunnen betalen. Maar als je als werknemer wordt gepest of op het werk getuige bent van pestgedrag, is het natuurlijk iets heel anders. Dan gaat het niet om iets waar de roddelpers aandacht voor heeft en niet om dure advocaten. Dan moet er ver van de schijnwerpers een oplossing komen. En liefst zo snel mogelijk, want de negatieve impact ervan kan voor alle betrokkenen desastreuze gevolgen hebben.

Cultuur

Dat is zeker het geval als het pesten gebeurt door de leidinggevenden zelf of als ze er niets aan doen. Dan komen er onvermijdelijk burn-outs van, tranen en harde klappen om te incasseren. Bij Pfizer en Uber zijn recent topmanagers ontslagen omdat ze er een handje van weg hadden medewerkers het bloed van onder de nagels te pesten of omdat ze veel te weinig respect toonden voor hun vrouwelijke medewerkers. Maar in andere gevallen waarin de topmensen of de leidinggevenden zich schuldig maken aan pestgedrag, moeten de medewerkers dat jammer genoeg nog altijd te vaak in stilte verdragen of opstappen. Er is een oud Japans spreekwoord dat zegt dat wie lang genoeg aan de kant van de rivier wacht dan de lijken van zijn vijanden zal zien voorbijdrijven. Met andere woorden: wie zich schuldig maakt aan slecht gedrag, loopt ooit wel eens tegen de lamp. Maar misschien moet je daarvoor toch te veel geduld opbrengen. Gelukkig zijn er in de meeste bedrijven nu aanspreekpunten om pest- en ander grensoverschrijdend gedrag aan te klagen. Als je ermee geconfronteerd wordt of als je ziet dat anderen er het slachtoffer van worden, is er maar één goede reflex. Ga erover praten met de aangewezen contactpersoon.

Geert Degrande