Drie redenen waarom je geen promotie krijgt

Als je al een paar jaar bezig bent met je professionele carrière in een groot bedrijf en als je het gevoel hebt dat je volledig aan de verwachtingen beantwoordt, wacht je ongetwijfeld in spanning het moment af waarop je promotie zal krijgen. Maar wat als je niets van je baas hoort, terwijl je ondertussen op LinkedIn ziet dat collega’s die samen met jou begonnen zijn, wel hun jobtitel kunnen veranderen? Iets meer inzicht krijgen in de manier waarop organisaties omgaan met promoties, kan ervoor zorgen dat je de volgende keer de promotietrein niet mist. We zetten 3 redenen op een rijtje die ervoor kunnen zorgen dat je niet dadelijk promotie maakt.

1. Toon je voldoende dat je een expert bent?
Misschien ben je professioneel wel goed bezig en misschien zijn de resultaten die dat staven voor jou een evidentie, maar dat betekent nog niet dat het voor iedereen even duidelijk is. Om promotie te maken moet je niet alleen een doener zijn, maar moet je je ook profileren als expert in een welbepaald domein, zodat anderen dat opmerken. Dat betekent met andere woorden dat je geen kansen mag laten voorbijgaan om ideeën en inzichten te delen, of om brainstormingvergaderingen bijeen te roepen en te leiden. Je kan je ook in de kijker spelen door met vuur ideeën van collega’s met wie je samenwerkt te verdedigen.

2. Ben je zichtbaar genoeg?
Vroeger was de slogan “doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg” zeer zeker van toepassing. Maar die tijden zijn eigenlijk voorbij. Zeker als je in een groot bedrijf werkt, is het van belang om je talenten te laten zien, zelfs als die in eerste instantie niets te maken hebben met je dagelijkse opdracht. Als je bijvoorbeeld in je vrije tijd succesvolle events organiseert, een kei bent in het imiteren van bekende Vlamingen of cartoons kan tekenen zoals de besten, is er geen enkele reden om dat in de professionele context stil te houden. Bedrijven zijn vandaag op zoek naar mensen met meerdere talenten. En uiteraard moet je ook rond je professionele competenties voldoende “lawaai” maken. Je hebt meer kans op promotie als die competenties ook bekend raken buiten je eigen “inner circle”. Netwerken en jezelf tonen, is tegenwoordig van het grootste belang.

3. Heb je voldoende geduld?
Dat je niet snel promotie krijgt, kan ook te maken hebben met het feit dat met name grote ondernemingen tegenwoordig ook heel wat beter hun uitgaven in de hand houden dan enkele jaren geleden. Dat betekent dat ze over minder middelen beschikken om snel promoties toe te kennen. Wees dus niet gefrustreerd als promotie misschien wat langer uitblijft dan je dacht. Misschien heeft het gewoon te maken met een gebrek aan middelen bij je bedrijf. Geduld aan de dag leggen is ook een deugd. Als je een goede relatie hebt met je directe leidinggevende of met de hr-afdeling, kan het ook geen kwaad subtiel te laten verstaan dat je begrip hebt voor de situatie van het bedrijf, maar dat je, als de omstandigheden wat beter zijn, graag je inzet beloond zou zien. Als jullie relatie echt goed is, zullen zij de goede verstaanders blijken die maar een half woord nodig hebben en zal je dus bij de volgende promotieronde wellicht wel aan de bak komen.

Geert Degrande