Gebruik je al de CAST-methode om een job of promotie binnen te halen?

05/11/2015

Storytelling is tegenwoordig erg in. Politieke partijen, ondernemingen, bedrijfsleiders zeggen allemaal dat ze een verhaal nodig hebben om kiezers, klanten, medewerkers en partners te overtuigen. Ook jij kan een verhaal gebruiken als je op zoek bent naar een eerste job of naar een betere baan. Waarom zou je daarbij geen gebruik maken van het CAST-model dat is beschreven in het boek Stories that move mountains van Martin Sykes en Nicklas Malik, 2 voormalige topmanagers van Microsoft? Het boek is overigens in het Nederlands vertaald als Overtuigen met storytelling.

Dit CAST-model is in feite niets anders dan een handig stappenplan dat iedereen bij elke presentatie kan gebruiken en dat dus ook jou zal kunnen helpen in je zoektocht naar je eerste of een betere job. De letters staan voor Content, Audience, Story en Telling.

Mensen onthouden verhalen

Sykes en Malik moesten vaak hele ingewikkelde software- en technische zaken uitleggen aan hun klanten die dat allemaal moeilijk konden of wilden volgen. Maar van zodra ze heel bewust met de kracht van storytelling aan de slag gingen en hun boodschap aan verhalen koppelden, werkte dat zo goed dat mensen zelfs de meest complexe concepten en toepassingen gemakkelijk konden onthouden en er geen probleem meer mee hadden om ze ook daadwerkelijk te gebruiken. Met andere woorden: met een goed verhaal kan je indruk maken en gemakkelijker je doel bereiken, ook bij het zoeken naar een job of bij het najagen van een promotie.

4 eenvoudige stappen

Dag in dag uit zijn we eigenlijk allemaal bezig met het overtuigen van mensen en met het warm maken van anderen. Elke dag moeten we "verkopen", zowel in ons privéleven als in onze professionele carrière. Daar is niets mis mee. Ook in je zoektocht naar een job moet je jezelf verkopen, en anderen overtuigen. En dat gaat volgens Sykes en Malik dus een stuk beter met de CAST-methode, waarvan we hieronder kort even de 4 elementen toelichten.

Content

Veel presentaties en verhalen bevatten onnodig veel wollige praat. Let er bij een sollicitatiegesprek dus goed op dat je niet al te veel gaat uitweiden, maar concentreer je op de boodschap die je wil brengen: namelijk dat de job of functie je op het lijf geschreven zijn en illustreer dat met voorbeelden. Met andere woorden: zeg zelf waarom jij vindt dat je de job moet hebben vooraleer de rekruteerders dat moeten vragen.

Audience

Om jouw verhaal op een overtuigende manier te kunnen vertellen, moet je weten wie tegenover je zit. En tegenwoordig is dat een stuk gemakkelijker dan vroeger, want ook de man of vrouw die je op gesprek heeft uitgenodigd of bij wie je moet zijn om het over je promotie te hebben, laat digitale sporen na. Als je van je gesprekspartner bijvoorbeeld weet dat hij of zij een sportfanaat is, kan een verwijzing naar een sportgebeurtenis wonderen doen om het ijs te breken.

Story

Als je de inhoud en je gesprekspartner goed in kaart hebt gebracht voor jezelf, is het belangrijk om je ook de ruggengraat van het verhaal dat je wil vertellen eigen te maken. Je bent overtuigend omdat je niet simpelweg informatie geeft, maar een verhaal gebruikt, dat aansluit op de belevingswereld van je gesprekspartners. Met andere woorden: je kan gemakkelijk je doel bereiken als je je verhaal vertelt vanuit het gezichtspunt van je gesprekspartner.

Tell

Sykes en Malik raden ook aan om het verhaal dat je wil vertellen sterker te maken door het met sterke beelden te ondersteunen. Veel mensen zijn visueel ingesteld en soms zegt een goed beeld meer dan 1000 woorden. Het is absoluut mogelijk om daar optimaal gebruik van te maken. Je kan je alvast van andere kandidaten onderscheiden want niet iedereen denkt daaraan. En als je bijvoorbeeld je verhaal over je organisatorische talent illustreert door het tonen van een foto waarop je te zien bent terwijl je als leider van de scouts uitlegt hoe je het opzetten van het kamp zal aanpakken, zal dat verhaal ongetwijfeld goed blijven hangen.

Geert Degrande

Deel met anderen