Collega, kan ik je even storen?

Geconcentreerd werken op kantoor. Lukt dat bij jou? Bijna de helft van de Vlamingen (44%) wordt dagelijks meer dan zes keer afgeleid door collega’s. Bij 19% is dit zelfs meer dan tien keer. Deze onderbrekingen kunnen wel eens leuk zijn, maar ze zijn nefast voor de productiviteit.

Vier uur onafgebroken goed doorwerken, zit er voor de meeste Vlamingen niet in. Een vraag van een collega, telefoontjes, binnenkomende mails of vergaderingen; we krijgen dagelijks veel afleiding en prikkels te verwerken die het ons moeilijk maken om ons te concentreren.

Collega als stoorzender

Uit een onderzoek van Protime, een specialist in onder meer tijdregistratie, blijkt dat de collega’s de grootste stoorzenders zijn op kantoor. Bijna 1 Vlaming op 2 wordt meer dan 6 keer per dag gestoord door collega’s. Een vraag van een collega is dan soms wel snel beantwoord, het haalt ons wel uit ons werkritme en concentratie. Bovendien is het niet zo dat je onmiddellijk terug gefocust bent. In bijna 1 op de 5 gevallen duurt het minstens 10 minuten vooraleer we opnieuw gefocust zijn op ons werk.

Niet alle vragen zijn even dringend

“Sommige vragen zijn dringend en vereisen een snel antwoord van een collega. Alle andere vragen kunnen wachten tot een pauze of een rustiger moment op de dag. Als je écht iets gedaan wil krijgen, doe je er daarom goed aan om met de collega’s vaste momenten op de dag af te spreken waarop je beschikbaar bent voor vragen. Zo kan je langer aan één stuk doorwerken”, aldus Peter s’Jongers, CEO van Protime. Ook de juiste softwaretools kunnen een oplossing bieden. Die geven inzicht in de meest actuele status van taken en alle informatie werd er gecentraliseerd. Hierdoor worden veel vragen en mails overbodig”, besluit Peter s’Jongers.

Vergaderingen vreten tijd

Hoewel collega’s als grootste stoorzender aanzien worden, staan ze niet helemaal bovenaan de lijst van ’tijdvreters op kantoor’. Daar staan met stip op nummer één de vergaderingen. Vooral 50-plussers lijken hier onder te lijden. Van alle ondervraagden zegt 21% dat vergaderingen de grootste tijdvreters zijn. Andere zaken die tijd opslorpen zijn de administratieve rompslomp, vragen van collega’s, telefoongesprekken en e-mails.

Mieke Vercruijsse