6 tips om echt succesvol te worden op LinkedIn

Iedere dag zijn er miljoenen mensen aan de slag op LinkedIn. Heb je toch het gevoel dat het je schijnbaar niets oplevert? Dan gaan deze LinkedIn-tips jou een hele andere kijk op de dingen geven.

1. Participeer dagelijks

Kijk iedere dag wat er gebeurt binnen je LinkedIn-netwerk. Een promotie, een verjaardag, een whitepaper: het zijn allemaal contactmomenten met de mensen uit je netwerk. Zo blijf je zichtbaar en in the running. Maak LinkedIn tot een vast onderdeel van je dagelijkse bezigheden.

2. Wees jezelf

Alleen wanneer je een authentiek verhaal brengt waarin andere LinkedIn-gebruikers zich kunnen vinden en kennis deelt met meerwaarde ga je waardevolle connecties creëren op LinkedIn. Kijk naar de dingen die jou ergeren op LinkedIn en probeer die te vermijden.

3. Kwantiteit versus kwaliteit

Beter een paar honderd waardevolle connecties dan duizenden connecties waar je nooit wat van hoort. Stel je voor: op een vakbeurs ga je toch ook niet met elke bezoeker individueel een praatje maken? Hou je netwerk dus beheersbaar. Beheersbaar als in het feit dat je persoonlijk kan betrokken zijn met de mensen die in jouw LinkedIn-netwerk zitten.

4. Kijk wie jou bekijkt

Heb je zopas een interessante insight gedeeld of een whitepaper online gebracht? Check dan wie het leuk vindt, wie het misschien geweldig vindt en de commentaren die mensen erop geven. Het zijn opnieuw momenten om te participeren en nieuwe connecties te maken in die grote LinkedIn-community. Reageer actief naar de mensen: door hun ‘Like’ te ‘Liken’ of door een weerwoord te geven op een commentaar. Interactief zijn is de boodschap.

5. Help andere mensen

Vaak zie je op LinkedIn vragen voorbij komen over bepaalde vaktechnische dingen, maar ook van mensen die op zoek zijn naar opdrachtnemers. Ken je iemand in je netwerk, zet die persoon dan in de commentaren van de vraag. Of geef iemand gewoon een aanbeveling (endorsement) omdat je gelooft in die persoon. Iets doen voor andere mensen geeft je een positieve uitstraling. Dit alles onder het motto: het leven is geven en nemen. Ook op LinkdeIn.

6. Creëer meerwaarde

Doe moeite om op regelmatige basis een zogenaamde longread te maken en te delen over je vak. Een longread is een lange(re) tekst waarin je uitvoerig je ideeën uiteenzet. Mensen snakken naar informatie in hun vakgebied. Kom jij ermee, dan zullen ze je erg dankbaar zijn. En, misschien contacteren ze je wel om samen dingen te doen.

Pascal Dewulf