Waarom sociale media een must zijn om snel jouw droomjob te bemachtigen

Het is geen groot geheim dat de meeste bedrijven en rekruteringsagentschappen royaal gebruik maken van sociale media in hun zoektocht naar de geschikte kandidaat. Daar kan jij dan natuurlijk ook weer je voordeel uit halen.

Sociale media zijn vandaag onoverkomelijk wanneer het op de zoektocht naar een droomjob aankomt. Je kan immers jezelf en je vaardigheden uitgebreid in de kijker zetten. Heel wat professionals op zoek naar een job gaan vandaag nog een stapje verder en werken hun online status bij naar ‘Op zoek naar een volgende professionele uitdaging’. Het komt er immers op aan om duidelijk te maken wat je professioneel wil. Gewoon je cv online zetten en vervolgens achterover leunen tot de buit binnen is, daar ga je het niet meer mee redden.

Aanbevelingen verzamelen

Het socialemediakanaal bij uitstek om een job in de wacht te slepen, blijft nog steeds LinkedIn. Dat is het terrein van bedrijven, rekruteerders, headhunters en organisaties die op zoek gaan naar de betere talenten. Heb je geluk dan word je zelf rechtstreeks benaderd. Of je dat lukt, hangt af van hoe goed je je onlineprofiel op het professionele netwerk vormgeeft. Naast een uitgebreide bio en de plaatsen waar je al aan de slag was, kan je ook gebruik maken van bijvoorbeeld vaardigheden of onderschrijvingen. Vaardigheden kan je verzamelen door mensen die bepaalde professionele vaardigheden van jou bevestigen. Ook zijn er op LinkedIn zogenaamde aanbevelingen. Wacht echter niet tot je dergelijke aanbeveling krijgt, maar vraag er actief achter. Dat doe je door bovenaan je LinkedIn-homepagina op het pictogram ‘Ik’ te klikken en vervolgens op ‘Profiel weergeven’. Scroll naar de sectie ‘Aanbevelingen’ en klik daar op ‘Om een aanbeveling vragen’. Vervolgen kan je daar de connectie intypen aan wie je een aanbeveling wil vragen.

Verdienstelijke platform

Ook Facebook is vandaag een meer dan verdienstelijk platform om aan een job te raken. Het volstaat om regelmatig een kijkje te nemen op de businesspagina van het bedrijf waar je aan de slag wil. Aan de linkerzijde van dergelijke businesspagina vind je doorgaans een menukeuze ‘jobs’. Wanneer je daarop klikt, krijg je zo de verschillende vacatures te zien die het bedrijf heeft openstaan. Zoek bijvoorbeeld eens de businesspagina van Google op Facebook. Daar zie je dan links de menukeuze ‘Jobs’. Je kan onmiddellijk solliciteren door op de knop ‘Apply Now’ te drukken. Of je de menukeuze ‘Jobs’ effectief te zien krijgt, hangt af van het feit of het bedrijf openstaande vacatures heeft en of ze die ook publiceert op Facebook. Veel succes!

Pascal Dewulf