1 op 3 werknemers voelt zich minder betrokken bij organisatie

De invloed van corona laat zich voelen op allerlei vlakken. Ook op hoe betrokken werknemers zich voelen bij hun organisatie. Bijna een op de drie werknemers (29,4%) voelt zich namelijk minder betrokken dan voor de coronacrisis. Voor bedrijfsleiders ligt hier een belangrijke taak weggelegd.

Uit onderzoek van Protime, een specialist in onder meer tijdregistratie en werkplanning, blijkt dat thuiswerken een negatieve impact heeft op de bedrijfscultuur. Zo voelt bijna een derde van de thuiswerkers (29,4%) zich minder betrokken bij zijn of haar organisatie in vergelijking met het pre-coronatijdperk. Waar hun organisatie voor staat, en waarin ze zich onderscheidt van anderen, is voor bijna een vijfde van de ondervraagden (19,2%) minder duidelijk sinds de uitbraak van corona.

Gebrek aan steun

Een babbeltje met collega’s aan de koffiemachine, even langslopen in elkaars bureau om bij te praten over het werk: dat gebeurt al meer dan een jaar veel minder dan voorheen. Dat kan een van de redenen zijn waarom bijna zeven op de tien respondenten minder weten waar zijn of haar collega’s mee bezig zijn, in vergelijking met het pre-coronatijdperk. Dat onze relatie met onze collega’s en management onder druk staat, blijkt ook uit het feit dat we minder steun ervaren. Zo geeft nog niet de helft van de respondenten aan dat ze nog steeds evenveel bij hun collega’s terechtkunnen voor vragen en advies als voor de coronacrisis. Het management scoort nauwelijks beter: amper de helft van de respondenten heeft het gevoel dat ze bij vragen geholpen worden door hun leidinggevenden.

Virtueel en fysiek contact houden

De resultaten uit dit onderzoek verbazen Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, niet: “Het verlies van sociale contacten met collega’s zorgt ervoor dat we het gevoel hebben minder op de hoogte te zijn van wat er op het werk gebeurt. Na een dag vol videovergaderingen hebben velen ook weinig goesting om nog eens digitaal met collega’s af te spreken. Toch hebben deze virtuele meetings nog steeds veel zin. Check bijvoorbeeld de werkweek met collega’s digitaal in, waarbij je kan aangeven waarmee je bezig bent en waarbij je hulp kan gebruiken. Blijf ook fysiek coronaproof afspreken door bijvoorbeeld een half uur met een collega een lunchwandeling te maken. Dat is een van de betere manieren om het zo belangrijke contact met je collega’s te onderhouden.”

Belangrijke taak voor de bedrijfsleiders

In het onderzoek werd ook gevraagd wat organisaties kunnen doen om de betrokkenheid van hun werknemers te verhogen. Met stip op nummer één staat ‘kleine attenties/verrassingen’ (34,8%). “Ook in deze periode kunnen organisaties ervoor zorgen dat werknemers niet vervreemden van hun bedrijfscultuur, maar sterker nog, dat ze zich meer betrokken voelen met hun organisatie. Met initiatieven als virtuele cafés, wandelmeetings, Trivial Time middag quiz, dagelijkse check-ins, Meet-up coffee breaks met nieuwe collega’s om elkaar te leren kennen ‘rond de koffiemachine’, video challenges, … kunnen ondernemingen ervoor zorgen dat hun mensen elkaar blijven opzoeken”, besluit Peter s’Jongers, ceo en oprichter van Protime.

Mieke Vercruijsse