Zo vreselijk is die clean desk policy nu ook weer niet

08/03/2017

Veel bedrijven zijn helemaal gek van de clean desk policy, waarbij er geen vaste bureaus meer bestaan. Hemels voor de ene, horror voor vele anderen. Hoe ga je het best om met een bureau dat niet het jouwe is? Een kleine survival guide.

Hoe minder rommel, hoe harder je werkt

"Clean desk policy? Mijn werkplek is nog nooit zo vuil geweest: het bureau ligt elke ochtend vol kruimels en papieren. En geloof me: vettige vingerafdrukken zijn nog veel vettiger als ze niet van jou zijn." Anne (36) is niet bepaald fan van de clean desk policy, die drie weken geleden werd ingevoerd in haar bedrijf. En toch raakt ze er misschien sneller aan verknocht dan ze zelf denkt.

Vergelijk de clean desk eens met hoe jouw bureau er vroeger uitzag. Eerlijk is eerlijk: lagen er toen niet veel meer paperassen, fotokaders en fluostiften verspreid over je werkplek? Een clean desk vermindert de hoeveelheid spullen op en rond je bureau, dat is gewoon een feit. En hoe minder rommel, hoe beter voor je productiviteit. Ook je algemene stresspeil daalt als je met minder spullen rekening moet houden.

Je eigen rommel is niet altijd beter

Akkoord: rommel die niet van jou is, wekt dubbel zoveel irritatie op. Niets zo ergerlijk als een collega die zijn propjes kladpapier laat rondslingeren op jouw bureau van de dag. Maar denk ook eens aan je eigen papierwinkel van vroeger: leek die zich aan je vaste bureau ook niet op te hopen? Werd je leesstapel niet elk jaar wat groter, en je postvakjes telkens wat onoverzichtelijker?

Een clean desk verplicht je keihard om je eigen materiaal te gaan downsizen. Je moét je wel tot de essentie beperken: een deel documenten neem je mee in een tas naar huis, een deel laat je achter in een archiefkast op het werk. Alle andere dingen vliegen onverbiddelijk de vuilnisbak in.

Sla alles ergens op om je hoofd fris te houden

Een bedrijf dat vasthoudt aan een clean desk policy, moet voldoende plaats voorzien om al het materiaal van de werknemers op te bergen. Denk aan lockers voor persoonlijke bezittingen, archiefkasten voor papieren documenten, opslagruimte voor grotere spullen,... Confronteer je werkgever hiermee als dat niet het geval is. En als het wel zo is, des te beter ...

Het heeft immers een positief effect indien niet alleen je bureau, maar ook de ruimere omgeving opgeruimd oogt. Een overzichtelijke werkvloer zorgt voor meer overzicht in je hoofd. Zonder dat het kantoor opeens steriel moet zijn, natuurlijk. Ook op een werkplek wordt er volop geleefd.

Poets wederom poets

Als je bedrijf een goede poetsploeg heeft, zou een clean desk er elke ochtend proper moeten bijliggen. Is de poetsploeg net iets minder ijverig, hou dan zelf een doekje en bureaureiniger bij de hand. Niet om elke dag als een gek je toetsenbord te beginnen boenen, maar het kan altijd eens van pas komen.

Hoe hou je zelf elke dag je clean desk schoon? Begin met je papierstapel te verminderen. Loop niet om de minste prul naar de printer, maar leer quasi 100% digitaal te werken. Probeer ook niet aan je bureau te eten of te snoepen. Zin in een koffie met koekje? Maak van de gelegenheid gebruik om tien minuutjes aan de koffie-automaat te gaan staan. Zo'n korte pauze doet deugd en nadien werk je efficiënter verder.

Gerlinde De Bruycker

Deel met anderen