Zo zorg jij voor een goed georganiseerd bureau

Is je bureau een rampgebied? Dossiers, facturen, verdwaalde plakbandresten en wat boetseerklei van de dochter? Tijd om ons stappenplan voor een georganiseerde werkplek te doorlopen.

1. Bij de hand

Spullen die je elke dag nodig hebt, verdienen een plaats op je bureau. De rest krijgt een andere thuis. Het klinkt eenvoudig, maar pas het even toe op je bureau. Hoe vaak gebruik je die fluostiften? En je nietjesmachine? Moet de scanner per se naast je pc staan? En het notitieboekje waar je nog nooit schreef? Een lamp? De regel is duidelijk: wat je dagelijks gebruikt, blijft, de rest krijgt een plaatsje in een kast of schuif.

2. Groepeer

Maak categorieën voor je spullen: documenten in één schuif, kantoorartikelen in een andere, koffie essentials in een derde. Je zal minder lang zoeken achter spullen of paperassen en maakt extra ruimte vrij op je bureau.

3. Post-it

Neem het van ons aan, een bureau vol schreeuwerige post-its met reminders zorgt voor afleiding en stress. Gebruik één (digitaal) notitieblok voor alle to do’s en gooi alle plakbriefjes van je monitor, pennenbakje, plant,… Voel je de rust al over je heen komen?

4. Parafernalia

Tof, die foto van de kinderen bovenop die Ardense heuvel. En het beeldje dat een collega meebracht als souvenir. Oh, en je vaderdaggeschenk dat je zoon boetseerde in de eerste kleuterklas. Je denkt dat het een presse-papier is, maar volgens hem is het een olifant. Kijk eens kritisch naar alle persoonlijke spullen op je bureau. Misschien wordt het iets te druk? Haal enkele spullen weg, neem er een foto van als herinnering en geniet van meer orde en structuur.

5. Computer

Zet je pc recht voor je. Indien deze rechts of links staat, is er net voor jou weer ruimte voor afleiding. Met je doel recht voor ogen zal je efficiënter werken. Ergonomisch gezien is het ook beter om niet de hele tijd gedraaid te zitten.

6. Ruimte

Hou de ruimte rondom je pc vrij: zo kan je dringende documenten neerleggen die je moet inkijken voor je verslag en heb je manoeuvreerruimte voor je notities van de vorige vergadering.

7. Stapels

Paperassen waar je NU iets mee doet, horen thuis op je bureau. De rest moet wijken: lopende dossiers, de jaarrekening van 2017 of de brainstorm van vorige week? Stop ze weg in de schuif voor documenten tot je deze echt nodig hebt.

Geniet van een opgeruimd bureau!

Eveline Janssens