Waarom je een attest van je werkgever nodig hebt als je niet kan telewerken

Het kan gebeuren dat de aard van je job zich niet leent tot telewerk. Maar wist je dat je dan over een attest van je werkgever moet beschikken? En wat moet er in dat attest precies staan?

De nieuwe coronamaatregelen zeggen dat telewerken voor werknemers verplicht is tenzij die verplichting onmogelijk kan worden nagekomen door de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening.

Attest

Als je werkt in een bedrijf waar telewerk niet mogelijk is, moet je een attest hebben van je werkgever waarin hij aangeeft dat je niet kan telewerken. Dat attest moet ook gemotiveerd zijn. Dat betekent dan ook dat je werkgever moet verduidelijken waarom telewerk in jouw concrete geval niet zo maar kan (bijvoorbeeld omdat dat onverenigbaar is met de aard van je functie).

Hou dat attest ook bij je zowel op de werkvloer als wanneer je je verplaatst van of naar het werk (of bijvoorbeeld een andere beroepshalve verplaatsing doet). Als er een controle plaatsvindt, kan je het attest steeds voorleggen.

Ander bewijsstuk

De wettelijke regeling zegt dat je eventueel ook een ander bewijsstuk (dan een attest) kan gebruiken om aan te tonen dat je niet kan telewerken en dat de noodzaak van je aanwezigheid op de werkplek bevestigt. Het is natuurlijk nog maar de vraag wat precies als zo’n ander bewijsstuk kan worden beschouwd zodat je er maar beter voor zorgt dat je een attest hebt.

Sanctie

Houdt je werkgever zich niet aan deze regels dan riskeert die aanzienlijke sancties. Die kunnen bestaan uit zware geldboetes. Bovendien kan de inspectie, indien de gezondheid of veiligheid van de werknemers in het gedrang komt, de toegang tot de arbeidsplaats verbieden, de stopzetting van de activiteiten opleggen of zelfs de arbeidsplaats verzegelen. Ook jij riskeert een boete als je bijvoorbeeld ’s nachts op weg bent van of naar het werk en je niet kan aantonen waarom je je verplaatst.

Jan Roodhooft, advocaat