Met deze 5 doelen in je achterhoofd kom je altijd beter uit een sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek afsluiten met een goed gevoel. Dat wil iedereen, toch? Met deze 5 doelen in je achterhoofd lukt dat gegarandeerd.

Solliciteren: dat gaat om zoekwerk, sollicitatiebrieven en cv’s. Er is echter ook een ander facet dat minstens zo belangrijk is: strategisch inzicht. Jezelf verkopen is immers meer dan enkel een fonkelend cv aanleveren. Met deze 5 tips kan je ook andere belangrijke puntjes de nodige aandacht geven:

Verdiep je in de persoon met wie je een sollicitatiegesprek hebt

Doe wat opzoekingswerk of snuister eens door socialemediakanalen op zoek naar de rekruteerder. Hij/zij doet hetzelfde in jouw richting. Daar kan je vanop aan. Kortom, onderschat het belang niet van een dieper inzicht in de man of vrouw die voor jou zal zitten tijdens het sollicitatiegesprek. Hoe meer je erover weet, hoe beter je het sollicitatiegesprek kan doorlopen. In een ideale wereld heb je meteen al een aanknopingspunt nog voor het eigenlijke gesprek begint. Iedereen vindt het immers fijn dat iemand oprecht geïnteresseerd is in zijn of haar persoontje. Een ideale manier om snel te scoren.

Stel inhoudelijke vragen

Ga verder dan gewoon het beantwoorden van de vragen van de rekruteerder. Daarmee toon je dat je professioneel zeker van je stuk bent en over maturiteit beschikt. Door die inhoudelijke vragen toon je actieve interesse in enerzijds het bedrijf en anderzijds het vakgebied en de baan die je binnen wil halen.

Durf tegengas geven

Je moet het niet altijd eens zijn met de rekruteerder. Sterker nog: door je eigen mening te geven (niet voortdurend uiteraard, doseren is de boodschap) geef je aan dat je durft meedenken en creëer je meerwaarde. Een rekruteerder is doorgaans niet op zoek naar een jaknikker, maar wel naar iemand die zelf ook voor een stuk de koers mee bepaalt.

Duik in je verleden

Het klinkt altijd goed wanneer je vragen tijdens je sollicitatiegesprek correleert aan verwezenlijkingen uit je professionele verleden en op die manier een meer praktisch antwoord formuleert, bv. “Toen ik in bedrijf x aan de slag was, hebben we het probleem dat u hier stelt als volgt opgelost…”

Doe een follow-up

Je sollicitatie eindigt niet wanneer je weer de deur uit gaat na een gesprek. Doe aan actieve opvolging: stuur een bedankmailtje, vraag na een week nog eens of de rekruteerder nog extra info nodig heeft. Wees ook niet te beschroomd om de rekruteerder een LinkedIn-verzoek te sturen. Wordt het uiteindelijk niets, dan heb je toch maar weer je netwerk uitgebreid en een nieuw, waardevol contact in je portfolio. Bam!

Pascal Dewulf