Zo maak je van jouw presentatie een inspirerend en overtuigend verhaal

Toevallig een presentatie in mekaar aan het zetten? Zorg er dan voor dat die meer wordt dan droogweg… een presentatie. Wij helpen jou alvast graag op weg om van die powerpointpresentatie een overtuigend en inspirerend verhaal te maken.

Een powperpoint of keynote is veel meer dan wat slides achter mekaar zetten. Het is een instrument om jouw standpunt duidelijk te maken, om je collega’s/baas te overtuigen en hen te enthousiasmeren. En, om jouw plannen en goesting rond een idee of project duidelijk te maken aan de wereld. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Houd dat altijd in het achterhoofd wanneer je aan een presentatie werkt. Je presentatie moet met andere woorden van meet af aan enthousiasme en positiviteit uitstralen. Ook wanneer het een netelig onderwerp betreft. Even op een drafje wat dingen bij mekaar sprokkelen, werkt op dat vlak contraproductief.

Eerste indruk

De eerste indruk is erg belangrijk, en dat geldt ook voor jouw presentatie. Zo trek je gelijk de aandacht en trek je mensen mee in je verhaal. Zorg daarom dat je idee tastbaar is vanaf het begin. Je eerste slide dient meteen aan te geven waar je naartoe wil, maar ook wat je collega’s/baas/jouw bedrijf erbij winnen. Maak de dingen begrijpelijk door concrete voorbeelden. Zorg ervoor dat je publiek de dingen niet te abstract moet bekijken. Mensen houden van duidelijkheid. Werk ook vanaf een algemeen idee naar de details. Je moet de mensen niet willen laten lopen wanneer ze nog niet kunnen wandelen.

Vragen staat vrij

Uiteraard is een plan of project niet altijd rozengeur en maneschijn. Je zal het dus ook over de obstakels moeten hebben wanneer je je presentatie ten beste geeft. De manier waarop je die brengt in je verhaal is echter bepalend voor de buy in van jouw publiek. Focus op hoe die obstakels worden overwonnen, hoe belangrijk de bijdrage van iedereen is en hoe het bedrijf er in zijn geheel op vooruitgaat. Betrek zeker ook de toehoorders in jouw uiteenzetting. Plaats hen als figuranten in jouw verhaal en stel regelmatig vragen over hoe zij dat ervaren. Zo wordt jouw verhaal ook hun verhaal. Mensen willen betrokkenheid.

Persona

Wil je een nieuw product pitchen? Werk dan met persona. Dat zijn ingebeelde personages die telkens een specifiek doelpubliek voorstellen. Laat die persona tijdens jouw presentatie met jouw product aan de slag gaan, in gesimuleerde situaties. Zo komt jouw product tot leven. Aarzel niet om videomateriaal in je presentatie te integreren. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Eén video zegt meer dan duizend foto’s. Wat je ook doet, maak het visueel. Tot slot: werk altijd vanaf een algemeen verhaal dat begrijpelijk is voor een breed publiek, naar de technische- en functionele details. Zo geef je gegarandeerd een succesvolle presentatie.

Pascal Dewulf