6 manieren om na de coronacrisis jouw marktwaarde te bestendigen/verstevigen

Eerst was er de coronapandemie. Daarna volgde de coronacrisis die er maatschappelijk en vooral ook economisch stevig inhakte. Ook de arbeidsmarkt daverde stevig op zijn grondvesten. Geen nood, dit zijn alvast 6 manieren om ook na de coronacrisis jezelf te verzekeren van een stevige marktwaarde.

Ga op jacht

Tot nog toe kon je het mogelijk gewoon redden door puik werk af te leveren. Door de coronacrisis moet je plots wel een tandje bijsteken en actief op zoek gaan. Dat betekent iedere dag nieuwe opportuniteiten proberen te vinden (online en offline) en erachteraan gaan. In je huidige job of op weg naar een toekomstige job. Dat doe je er niet zomaar even bij. Het is hard werk. Je hebt er al je focus voor nodig.

Ga hybride

Waar de arbeidsmarkt postcorona geen boodschap aan heeft, zijn one trick ponies. Kan je maar één ding heel goed, dan sta je vandaag immers minder sterk op de arbeidsmarkt. Kan je heel wat dingen goed en kan je die combineren, dan zit je gebeiteld. Misschien kan je ze combineren. Misschien kan je ze ook gebruiken via twee deeltijdse jobs. Aan jou om het professionele evenwicht te vinden.

Duik in je netwerk

Heb je je professionele netwerken gelaten voor wat ze waren omdat toch alles op wieltjes liep? Dan moet je, nu de coronapandemie stilaan lijkt te gaan liggen, toch weer de draad opnemen en actief met je netwerk aan de slag gaan. Al was het maar dat je zo opnieuw zichtbaar(der) wordt voor andere opportuniteiten aan de horizon.

Onderzoek je vaardigheden

Het is niet omdat je ooit een bachelor of master behaalde, dat je nu voor de rest van je professionele dagen rustig achterover kan leunen. Stel dan ook frequent jouw competenties in vraag. Hoe relevant zijn ze nog? Welke extra vaardigheden zouden jou meer professioneel voordeel kunnen bezorgen? Een verplichte oefening, althans wanneer je je marktwaarde intact wil houden.

Werk aan je merk

Je marktwaarde is recht evenredig met je merk. Jawel, ook jij bent als professional een merk. Je baas, collega’s, recruiters moeten je merk kennen. Ze moeten er zich mee kunnen associëren en ervan overtuigd zijn dat jouw merk een goed merk is. Een merk dat ze nodig hebben. Cruciaal voor je marktwaarde.

Klap niet dicht

Heb je het ook aan den lijve ondervonden dat het plots helemaal fout ging met je carrière door die verdomde coronapandemie? Geen nood, dat zegt niets over jouw carrière en nog minder over jouw marktwaarde. Wel zegt het jou dat je snel weer de draad moet opnemen om je marktwaarde op peil te houden. Dat het even wat minder gaat, is geen probleem. Raak je langer op de dool, dan moet je dringend bijsturen.

Pascal Dewulf