6 trends die zullen bepalen hoe we werken in 2022 (en daarna)

Benieuwd hoe jouw werkplek er in 2022 (en daarna) zal uitzien? Wij selecteerden voor jou de belangrijkste werkplektrends die er dit jaar staan aan te komen.

De kroon op het (thuis)werk

Twee jaar aan de slag zijn op de thuiswerkplek heeft de manier waarop we werken en leven radicaal veranderd. De coronapandemie heeft een momentum gecreëerd waarbij mensen steeds meer flexibiliteit verwachten in de manier waarop ze aan het werk zijn. Hybride werkplekken, flexibele werkuren… De pandemie heeft nieuwe werkroutines gecreëerd die zich ook in 2022 verder zullen doorzetten. Vooruitstrevende bedrijven zullen steeds verder gaan om het perfecte evenwicht te vinden tussen productiviteit en tevredenheid van de medewerkers.

Je werkplek wordt (nog) digitaler

Thuiswerk heeft iedereen de digitale trein op geholpen. Mensen die er voordien niet echt in geloofden, gingen snel overstag. Bedrijven hebben op hun beurt gemerkt dat medewerkers uitrusten met de juiste digitale instrumenten de productiviteit (vooral bij thuiswerk) drastisch verhoogt. Je kan er dan ook donder op zeggen dat de digitalisering van de (hybride) werkplek ook in 2022 steeds verder zal gaan.

Jij wordt alsmaar belangrijker

Bedrijven hebben jarenlang in een gouden bootje gezeten wanneer het op het werven van nieuwe medewerkers aankwam. De coronapandemie heeft de arbeidsmarkt echter grondig door mekaar geschud. De krapte op de arbeidsmarkt is historisch en de zoektocht naar talent hels. Dat betekent dat jij als medewerker of werkzoekende hoog op het prioriteitenlijstje van jouw (toekomstige) baas zit.

Attitude eerst

Mt slag en stoot komen bedrijven erachter dat de attitude van (toekomstige) medewerkers meer dan ooit het verschil maakt. Met andere woorden: niet wat jij kent, maar wel wie je bent bepalen alsmaar meer hoe snel je aan de slag kan. Logisch: de vaardigheden die iemand nodig heeft voor een job kunnen doorgaans snel worden aangeleerd. Je persoonlijkheid en attitude, die heb je echter al. Daar valt nog weinig aan te doen.

Diversiteit, gelijkheid en inclusie

Uit onderzoek van de Amerikaanse nieuwszender CNBC in samenwerking met SurveyMonkey (een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in onlinebevragingen) blijkt dat een groot deel van respondenten expliciet te kennen geeft dat ze willen werken voor een bedrijf dat waarde hecht aan diversiteit, gelijkheid en inclusie. Het merendeel van de werknemers in dezelfde enquête zegt dat ze het goed vinden dat bedrijfsleiders zich bovendien uitspreken over sociale en politieke kwesties.

Groeimindset wordt cruciaal

Steeds meer bedrijven zetten in op een groeimindset die ze verankeren in de bedrijfscultuur. Bij de aanwerving zal het accent van de screening liggen op het vermogen van een potentiële medewerker om te leren, te groeien en om te scholen. Met andere woorden: je komt aan boord bij een bedrijf en vanaf dan begint een reis die alle kanten uitkan. Ben je daar klaar voor?

Pascal Dewulf