Een abonnement natuurbeleving als extraatje

Een Natuurabonnement als een soort bedrijfsbonus of extraatje voor de werknemers… Medewerkers van hr-specialist Attentia krijgen de primeur in ons land. Onder begeleiding van rangers zullen zij regelmatig Nationaal Park Hoge Kempen kunnen intrekken om inspiratie op te doen.

In het Verenigd Koninkrijk, in Canada of in Japan zetten bedrijven al langer in op natuur om het welzijn van hun medewerkers een boost te geven. Vlaanderen kiest voor een abonnement natuurbeleving. Het gaat om een nieuw concept, waarvoor het Nationaal Park Hoge Kempen en Forest Fwd, duurzaamheidsspecialist voor bedrijven, de handen in elkaar slaan. “Je zou onze abonnementsformule kunnen vergelijken met een fitnessabonnement, maar dan wel met een pak meer impact en maatschappelijke meerwaarde”, zo luidt het bij Forest Fwd.

Op stap met de rangers

Rangers zullen de ‘abonnees’ meermaals per jaar mee op sleeptouw nemen. Daarbij hebben ze de keuze tussen vijf soorten van natuurbeleving: van een ware ‘deepdive’ in de verborgen natuur tot een wetenschappelijke tour over de klimaatverandering. Daarnaast draait het ook om effectief impact maken: elk bedrijf dat zich abonneert, draagt automatisch bij aan een van de vele natuurprojecten in het Nationaal Park, zoals het herstellen van de biodiversiteit. “Bedrijven zijn op zoek naar manieren om duurzaamheid zo tastbaar mogelijk te maken”, vertelt Ignace Schops, directeur van het Nationaal Park Hoge Kempen. “Deze Natuurabonnementen bewijzen alvast dat economie en ecologie perfect kunnen matchen. Je kan uiteraard initiatieven steunen aan de andere kant van de wereld, maar waarom niet lokaal starten en op zo’n manier dat je mensen echt betrokken zijn.”

Welzijn als factor in war for talent

HR en Well-being specialist Attentia is een van de eerste bedrijven die meestapt in het concept van Natuurabonnementen. “Bij Attentia springen we graag op de kar van initiatieven die het welzijn van onze medewerkers positief beïnvloeden”, zegt Carine Huysveld, CEO van Attentia. “We weten dat financiële factoren zoals verloning en bonussen een belangrijke rol spelen in de war for talent, maar ook het welzijn van de medewerkers telt meer dan ooit mee. Natuurabonnementen passen in een gezond HR & Well-being beleid, waar het vinden en behouden van talenten zeer belangrijk is geworden. Medewerkers willen zich meer en meer vereenzelvigen met een bedrijf dat zich engageert voor een impactvol CSR-beleid. Zo hebben wij met Attentia vorig jaar ons eerste bedrijfsbos aangeplant. Deze natuurabonnementen zijn een mooie volgende stap.”

Mieke Vercruijsse