Bedrijven zetten volop in op fysiek en mentaal welzijn van personeel

Heel wat bedrijven zijn zich ervan bewust dat er bij de heropstart extra aandacht naar de werknemers moet gaat. Bijna zes op de tien bedrijven plant bij de geleidelijke relance van zijn activiteiten meer aandacht te hebben voor het fysieke én mentale welzijn van zijn werknemers. Dat blijkt uit een rondvraag van Acerta bij meer dan 500 Belgische ceo’s en hr-managers.

Inzetten op thuiswerk

Thuiswerk wordt een blijver. 45% van de werkgevers wil thuiswerk blijven toepassen na de lockdown. Een op de drie bedrijven zal voortaan ook meer aandacht hebben voor de vorming en ontwikkeling van zijn medewerkers. Een op de twintig denkt er over na om medewerkers ter beschikking te stellen van andere bedrijven. “Flexibiliteit – bijvoorbeeld in werktijden, in werkplaats – die tijdens de lockdown een reddingsboei is geweest, blijft een belangrijke overlevingsstrategie”, vertelt Yves Plees, Director Acerta Consult.

Mentale crisis

Heel wat ondernemingen houden rekening met een toename van psychosociale klachten bij hun mensen. Acht op de tien ondernemingen verwacht dat het personeel extra veeleisend zal zijn op vlak van gezondheid. “Het percentage van mensen dat bovengemiddeld angstig is, wordt geschat op 15%. Bedrijven zijn daar niet blind voor. Daarom staat ‘Meer aandacht voor het welzijn en de mentale weerbaarheid’ bovenaan de lijst van maatregelen die werkgevers zullen implementeren. Meer dan de helft anticipeert op stressgerelateerde problemen, zoals burn-outs en psychosociale klachten. In China is die trend al merkbaar. Een verwittigde werkgever is er twee waard”, aldus Yves Plees.

Bedrijfsleiders nog hoopvol

Over de nabije toekomst zijn twee op de drie ondernemingen neutraal tot vrij positief. Slechts een derde van onze bedrijven kijkt de komende maanden dus somber tegemoet. Wel gaat 45% ervan uit dat de corona-epidemie zich nog tot eind 2021 zal laten voelen. De impact van corona op onze economie blijft natuurlijk wel groot: 34% van de respondenten ondervond van de crisis danige grote schade dat ze zich genoodzaakt zien ingrijpende maatregelen te nemen, 4% vreest zelfs voor zijn voortbestaan.

1 op de 4 werkgevers zonder relanceplan

Zowat een op de vier werkgevers dacht eind april nog niet aan de heropstart. Een echt volwaardig relanceplan zit er bij veel ondernemingen dus nog niet echt in. Wie wel een relanceplan heeft, heeft in eerste instantie een kortetermijnreactie, waarbij keuzes gemaakt worden met een snel effect aan de kostenkant: investeringen uitstellen, prijsaanpassingen, inkoopprijzen verlagen, loonvoorwaarden heronderhandelen, personeelsbestand afbouwen, enzovoort. Yves Plees: “Maar heel snel al zagen we ook de creativiteit van de ondernemer naar boven komen. Bedrijven denken zelfs aan het ontwikkelen van nieuwe diensten of producten (47%), het stopzetten van bepaalde diensten of producten (35,4%) of zoeken naar nieuwe verdienmodellen (37,7%).”

Mieke Vercruijsse