Lang leve de complimenten

‘Wat heb je dit goed aangepakt’ of ‘Knap resultaat’: complimentjes over het werk motiveren en zorgen ervoor dat we ons meer gewaardeerd voelen. Toch hoort een kwart van de werknemers ze nooit. Dat blijkt uit onderzoek van Protime, marktleider in onder meer tijdregistratie naar aanleiding van Complimentendag, op 1 maart.

‘Geef mensen een pluim en ze krijgen vleugels’, zo luidt een van de populairste Bond Zonder Naam-spreuken. Dat geldt zeker ook op de werkvloer. Bijna twee op de drie Vlamingen (66%) geven aan dat complimenten hen (veel) gemotiveerder maken. Toch hoort een kwart van de werknemers (25%) ze nooit. Ruim één op de vier (26%) krijgt er dan weer minstens wekelijks.

Betere werkprestaties

Appreciatie krijgen over de werkprestaties stimuleert de werklust. 61% van de werknemers zegt dat een compliment hen productiever maakt. “Slechts zeven op de tien werknemers voelen zich gewaardeerd op het werk. Dit kan en moet beter! Het belang van complimenten krijgen valt hierin niet te onderschatten. Opbouwende feedback van collega’s en leidinggevenden kan ervoor zorgen dat we ons gemotiveerder voelen op het werk. Het zou daarom ingebakken moeten zitten in elke bedrijfscultuur. Bovendien helpt het bedrijven om hun werknemers aan zich te binden”, vertelt Jonas Van Herck, People & Culture Manager van Protime.

Beloningshormoon

Dat complimenten krijgen ons gemotiveerder en productiever maakt, valt ook wetenschappelijk te verklaren. “Bij positieve feedback wordt het beloningscircuit van onze hersenen geactiveerd waardoor er meer van het beloningshormoon dopamine vrijkomt. Om steeds opnieuw die belonende dopamine ‘high’ te voelen, gaan we hetzelfde gedrag herhalen. Wie appreciatie ervaart op de werkvloer, zal daarom ook meer bereid zijn om een moeilijke of stressvolle taak af te ronden dan wie geen complimenten krijgt”, verklaart Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven.

Onder collega’s

Werknemers ontvangen de schouderklopjes het liefst van collega’s (38%), van een leidinggevende (32%) of van klanten (22%). 89% zegt zelf complimenten uit te delen. Bijna de helft van de Vlamingen (45%) zou zelfs minstens wekelijks positieve feedback geven over de werkprestaties van collega’s. Verder blijkt uit het onderzoek dat een pluim uitdelen het vaakst persoonlijk gebeurt (72%) gevolgd door ‘digitale’ schouderklopjes via e-mail (32%) of in meetings (18%).

Omgaan met complimenten

Een derde van de werknemers die een schouderklopje krijgt, weet echter niet goed hoe hiermee om te gaan. 11% van de werknemers voelt zich wat gegeneerd en wuift het compliment weg terwijl nog eens 8% er gewoon niet op reageert. “Als je een compliment krijgt, neem het dan met plezier en dankbaarheid in ontvangst. Erken jezelf ervoor. Je mag gerust trots zijn op wat je gerealiseerd hebt! Dat is trouwens niet alleen goed voor jou, maar het schenkt ook vertrouwen aan wie het compliment gaf”, besluit Lode Godderis.

Zo geef je complimenten

Weet je niet goed hoe je complimenten moet geven? Protime geeft alvast drie tips mee:

1. Maak er tijd voor en ga ervoor zitten. Langs je neus weg aangeven dat je iemands werk apprecieert komt minder binnen dan wanneer je iemand recht in de ogen aankijkt en vertelt waarom je zijn of haar werk waardeert.

2. Wees specifiek. Benoem wat je precies apprecieert. Bijvoorbeeld de manier waarop een probleem werd aangepakt of een taak werd afgerond.

3. Geef enkel een compliment als je het meent en er genoeg vertrouwen is. Anders zal het eerder een negatief effect hebben.

Mieke Vercruijsse