Wie wordt Zorgwerkgever van het jaar 2021?

Op 29 april 2021 komt het kruim van de Vlaamse zorgsector online samen. Tijdens het Gala van de Zorgwerkgever is het reikhalzend uitkijken naar wie een jaar lang een van de tien awards op zijn naam mag schrijven. Vorige keer – intussen twee jaar geleden – schoot AZ Alma Eeklo de hoofdvogel af met de award ‘Zorgwerkgever van het Jaar’.

Tijdens het Gala van de Zorgwerkgever, een organisatie van ZorgAnders, worden voor elk van de tien categorieën drie kandidaten genomineerd. Daarvan gaat telkens één laureaat met een award naar huis. Dit jaar zal het een online uitreiking worden die uitgezonden wordt via YouTube en waarvan de opnames plaatsvinden in de prachtige Minardschouwburg in Gent. “We voorzien dit jaar ook een extra award voor de volledige zorgsector, omdat de zorg het verdient om extra in de bloemetjes gezet te worden. Met dit evenement willen we de best practices van de zorgwereld delen”, aldus de organisatie. En die best practices zijn bij AZ Alma te vinden. Het ziekenhuis uit Eeklo doet er alles aan om een aangename werkomgeving te creëren. Een gesprekje met Rudy Maertens, de ceo van het ziekenhuis.

Hadden jullie de award ‘zorgwerkgever van het jaar’ verwacht?

Je gaat natuurlijk wel met een bepaalde hoop naar de slotavond, maar eens je hoort dat je de laureaat bent, volgt er toch een leuke ontlading. Vooral omdat we vinden dat we een verdiende winnaar zijn.

Waarop hebben jullie zo goed gescoord?

In de voorstelling aan de jury hebben we echt wel de klemtoon gelegd op het ruime pakket dat hr heeft uitgewerkt, niet alleen om nieuwe mensen te rekruteren, maar ook om bestaande medewerkers aan boord te houden, zieke collega’s te helpen bij hun terugkeer op de werkvloer, te waken over een goede work-lifebalance,…

Wat betekent deze award voor jullie?

Het bewijs dat we goed bezig zijn in een nochtans hectische periode voor ons ziekenhuis. De verhuis naar de nieuwbouw hadden we nog niet lang achter de rug. Ook voor onze artsen, medewerkers en vrijwilligers was het feit dat ze aan de slag waren bij ‘de zorgwerkgever van het jaar’ wel iets om fier op te zijn.

Hebben jullie de vruchten kunnen plukken van deze titel?

Dit geeft toch wel een extra boost in het hr-werk. We konden dit bijvoorbeeld ervaren tijdens de sollicitatiegesprekken met geïnteresseerden om bij ons aan de slag te gaan. Zeg nu zelf, wie wil er niet werken bij de zorgwerkgever van het jaar?

Was de titel een stimulans om in te zetten op bepaalde acties binnen jullie ziekenhuis?

Binnen de opgestelde strategische doelstellingen van ons ziekenhuis was het bekomen van een positieve bedrijfscultuur een belangrijke betrachting en daarbij leverde hr de projecteigenaar en de projectleider. Dat vertaalde zich onder meer in een levensgrote poster van Nicole en Hugo aan de personeelsingang. Het iconische duo verwelkomde onze medewerkers met hun bekende “Goeie morgen, morgen”. Een goeie dag kost immers geen geld! Ook binnen het grootste objectief van 2019, het behalen van de NIAZ-accreditatie, speelde hr een belangrijke rol.

Erkenningen binnenhalen is jullie niet vreem …

In AZ Alma streven we het hele jaar door naar kwaliteit en patiëntveiligheid. Dat dit niet onopgemerkt voorbijgaat, doet ons veel plezier. Zo ontvingen we al een paar keer de zogenaamde ‘Smiley’, de hoogst mogelijke onderscheiding voor een grootkeuken. Onze materniteit behaalde al twee keer het label van Baby Friendly Hospital Initiative en onze hoofdvroedvrouw won de Gouden Pinard. Als kers op de taart kregen we eind januari 2020 het NIAZ-kwaliteitslabel uitgereikt voor de komende vier jaar. Het is dus niet bij die ene erkenning van Zorgwerkgever van het Jaar gebleven. Maar een complimentje van een tevreden patiënt is voor ons even belangrijk als een mooie Award.

Mieke Vercruijsse

Info: www.zorgwerkgevervanhetjaar.com