Hoe ga je om met collega's die geen kennis of informatie willen delen?

08/12/2014

Net zoals je in je schoolleven wel eens te maken krijgt met medestudenten die het vertikken om nota's te delen, kan je in je professionele leven op collega's stuiten die normaal informatie met jou zouden moeten delen, maar van wie je de indruk hebt dat ze alles in het werk stellen om jou in het ongewisse te laten. Hoe ga je daarmee om?

Kijk eerst eens in de spiegel
In de eerste plaats is het belangrijk om kritisch naar je eigen houding te kijken. Deel je zelf eigenlijk wel zo gemakkelijk informatie als je misschien denkt. Het zou de eerste keer niet zijn dat op een werkvloer van verschillende kanten verkeerde percepties en misverstanden ontstaan. En misschien krijg je ook onvoldoende informatie omdat je er gewoon niet op een voldoende duidelijke manier naar gevraagd. Sommige mensen hebben nu eenmaal een duwtje in de rug nodig in de vorm van een concrete vraag. En heb je al onderzocht of het echt zo is dat je die informatie niet krijgt? Of gaat het meer een gevoel van jouw kant? En staat je eigen communicatie op punt? Met andere woorden: zijn je vragen naar informatie voldoende duidelijk geformuleerd?

Waar ligt het aan?
Als je na het kritische zelfonderzoek toch tot de conclusie komt, dat jou eigenlijk niets verweten kan worden, is het tijd om te kijken wat dan wel de oorzaak kan zijn van het achterhouden van informatie en om eventueel aan de alarmbel te trekken. Houdt je collega informatie liefst voor zichzelf omdat hij jou als concurrent ziet voor een mogelijke promotie? Of is het een haantje - en in dit geval kan ook een vrouwelijke collega een haantje zijn - dat tot elke prijs op een goed blaadje wil staan bij de leidinggevende en altijd de pluimen of zijn of haar hoed wil steken? Probeer in ieder geval eerst met je collega af te stemmen en zeg rustig en sereen dat je het gevoel hebt dat hij of zij je niet voldoende informatie geeft. Probeer zo uit te zoeken of er niet eenvoudigweg een misverstand in het spel is.

Een kans om je duidelijker te profileren
Geraak je er toch niet uit, dan is een dergelijke situatie misschien wel een kans om je te profileren. Praat erover met de leidinggevende, zonder dadelijk een verwijtende toon aan te slaan. Vraag of je misschien niet goed begrepen hebt hoe de leidinggevende de samenwerking van het team ziet en geef aan dat je wel ideeën hebt om in de organisatie meer een cultuur van delen te stimuleren.

Geert Degrande

Deel met anderen