Een job aanvaard waar je spijt van hebt? Dit zijn je opties

Je hengelde een job binnen, maar het stemmetje in jezelf zei je dat dit misschien niet jouw beste beslissing ooit zou worden. Nu ben je al even aan de slag en dat gevoel lijkt te worden bevestigd. Je zit vast in een rotjob en je vervloekt de dag dat je je contract tekende. Wat nu?

8 op de 10 bedienden die een job hebben aanvaard met slecht buikgevoel blijken achteraf ongelukkig op de werkplek. Dat blijkt alvast uit onderzoek in opdracht van het gespecialiseerd rekruteringsbureau Robert Half. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat 1 op de 4 van de bedienden in België al eens een jobvoorstel aanvaard heeft terwijl hij of zij er een slecht gevoel bij had. 83% van deze groep ziet achteraf hun buikgevoel bevestigd en eindigen ongelukkig in de job. “In 2020 is de kandidaat aan zet. Meer dan ooit moeten bedrijven zich onderscheiden op vlak van authentieke storytelling en een duidelijke bedrijfscultuur. Schets een eerlijk beeld van de functie en het bedrijf tijdens het sollicitatieproces om verkeerde aanwervingen te voorkomen”, zegt Iris Houtaar, Associate Director bij Robert Half.

Buikgevoel

Ook bleek uit het onderzoek van Robert Half dat een op de vier respondenten in het onderzoek al eens op eigen initiatief een sollicitatieprocedure heeft afgebroken tijdens of na het eerste gesprek. Bijna de helft van de bedienden (47%) die ondanks twijfels toch een job aanvaardde, nam nadien ontslag. Het element dat nieuwbakken medewerkers doorgaans de das omdoet, is het buikgevoel op basis waarvan ze de knop doorhakken om vooralsnog een job te aanvaarden.

Magnetische aantrekkingskracht

Volgens onderzoekbureau Robert Half is het dan ook aan te bevelen aan bedrijven om een duidelijk beeld te schetsen van de functie, de taken die de kandidaat zal uitvoeren, de arbeidsvoorwaarden, de bedrijfscultuur en de ‘purpose’ van de organisatie. Kandidaten hebben steeds vaker de keuze tussen meerdere voorstellen: bedrijven moeten zich dus ook meer dan ooit onderscheiden met behulp van een solide authentiek bedrijfsverhaal. Storytelling dus als hefboom voor een positieve en oprechte employer branding met een magnetische aantrekkingskracht.

Verstrekkende gevolgen

Uit het onderzoek blijkt voorts dat een op de zes bedienden die een foute beslissing namen om voor een specifieke job te kiezen ontslag nam binnen de eerste zes maanden van een contract. Het vaakst omdat ze de bedrijfscultuur niet fijn vonden (42%) of omdat ze een ander of beter voorstel kregen (42%). Voor anderen voldeden de taken niet aan de verwachtingen (39%). Bottom line: een ongelukkige jobkeuze kan verstrekkende gevolgen voor zowel jou als sollicitant als het bedrijf waar je aan de slag gaat. Verspilling van tijd en middelen, maar ook meer stress op de werkvloer zijn een aantal symptomen. Een consistent en coherent onboarding process is volgens Robert Half dan ook primordiaal om in een voor beide partijen optimale uitkomst te resulteren.

Jouw opties

Wat zijn jouw opties? Praat met de rekruteerder over jouw bedenkingen bij de job. Hopelijk komen jullie er dan samen uit om een oplossing te vinden waarbij je vooralsnog je professionele geluk kan vinden in het bedrijf. Lukt dat niet, dan zit er niets anders op dan andere professionele horizonten op te zoeken. Probeer dan een meer rationele inschatting te maken van de job die je wil binnenhalen. Staar je daarbij niet blind op fonkelende jobomschrijvingen of grote bedrijfsnamen. Win (online) zoveel mogelijk informatie in over het bedrijf, lees wat er in de media zoal over het bedrijf verschijnt, … Bestudeer die informatie vervolgens objectief en grondig. Dat verkleint alvast de mogelijkheid dat je opnieuw een ongelukkige beroepskeuze maakt.

Het onderzoek werd online uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Robert Half tussen 4 oktober 2019 en 15 oktober 2019 bij 1.000 Belgische bedienden representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma.

Pascal Dewulf