“Een fietskoerier doet meer dan een pakje leveren”

Wie een pakje bestelt bij Coolblue en in de regio Kortrijk woont, heeft veel kans dat de goedlachse fietskoerier Arno Wallays aan de deur komt. “Wij bezorgen de pakjes op een duurzame manier én we maken tijd voor een praatje met de klant”, vertelt hij.

Geen fitness na de uren voor Arno, want als ‘PakketVerzorger’ van Coolblue is hij dagelijks in beweging voor zijn job.

Waarom heb jij gekozen voor een job als fietskoerier?

“Om een deeltijdse administratieve job aan te vullen, ben ik gestart als fietskoerier bij Coolblue in Gent. Toen ik die vacature zag, leek me dit wel iets. De combinatie van veel sociale contacten en beweging zag ik wel zitten. Ik was niet de meest sportieve persoon, dus de eerste dagen had ik wel wat spierpijn. (lacht) Maar ik kan wel zeggen dat die beweging me enorm goed doet. Ik ben er zelfs wat kilo’s mee kwijtgeraakt. Na twee jaar besloot ik terug te gaan naar mijn roots: West-Vlaanderen. Daar kon ik aan de slag bij de nieuwe winkel van Coolblue in Kuurne. Ik werk nu 32 uur per week bij Coolblue, drie dagen als pakketbezorger op de fiets en één dag als administratief medewerker.”

Hoe ziet een werkdag als fietskoerier eruit voor jou?

“Wat de klanten besteld hebben, wordt ’s nachts in het magazijn gesorteerd voor de fietshubs in de Coolbluewinkels. Rond 7.30 uur komt de vrachtwagen met de bestellingen aan bij ons in Kuurne. Dan scannen wij alles, checken of de levering volledig is en sorteren we per ronde en stellen we de ronde op. Dan is er even tijd voor een koffie met het team waarbij we de rondes verdelen. We checken of de elektrische bakfietsen in orde zijn, laden de pakjes op en nemen een extra batterij mee. Rond 8.30 uur zitten we op de fiets. Tegen de middag komen we terug in de winkel en nemen we samen middagpauze. We laden onze fietsbatterij op voor de namiddagronde en gaan terug op pad. Rond 16 uur zit onze werkdag erop.”

Wat vind je zo fijn aan jouw job?

“Dat klanten me altijd graag zien komen! Mensen hebben iets besteld en ik kom het op tijd leveren. Dat wordt enorm geapprecieerd. Verder is er bij ons een goede teamgeest. Hoewel ik vaak alleen op de fiets zit, is er toch een sterke band met de collega’s. We zien elkaar in het magazijn en staan steeds klaar voor elkaar. Een derde tof aspect van mijn job is het feit dat ik steeds buiten ben en in beweging. In de zomer heb ik het gevoel dat ik gewoon op uitstap ben. In de winter valt dat ook allemaal wel mee, hoor. We hebben kledij om door weer en wind te fietsen. De eerste keren is regen bijvoorbeeld niet echt aangenaam, maar je wordt dat gewoon. En wanneer het slecht weer is, zijn de klanten extra vriendelijk. Een schouderklopje, soms zelfs een kopje koffie …”

Over welke troeven beschik je als fietskoerier?

“Ik ben zeer klantvriendelijk. Een fietskoerier doet meer dan een pakje leveren; we maken ook even tijd voor de klanten. Verder kan ik probleemoplossend denken. Dat is ook nodig, want het loopt niet altijd zoals gepland. Soms hebben we een lekke band of klopt het leveringsadres niet. Dan is het belangrijk om rustig te blijven en een oplossing te zoeken. Ook hier staan de collega’s steeds paraat.”

Wat zijn volgens jou de voordelen van bezorging per fiets?

“Het is een duurzame leveringsmanier en het gaat ook sneller, zeker in een stedelijke omgeving. We hebben geen file, moeten geen parking zoeken en maken vaak gebruik van fietsostrades. We fietsen een groot deel in het groen wat ervoor zorgt dat we ons hoofd leeg kunnen maken. Het buiten zijn geeft rust. Soms voel ik me zelfs een beetje op reis.”

Voel je je geapprecieerd in je job?

“Absoluut! Onze werkgever staat ook open voor suggesties en dat is zeer fijn. Tijdens onze teamvergaderingen worden we ook betrokken bij de werking van Coolblue. Dat vind ik zeker een meerwaarde. Ook van de klanten krijgen wij heel veel waardering. En wij waarderen hun ook. Dat tonen we zelfs soms door een kaartje te sturen na een fijn gesprek met een klant of wanneer de klant ons bijvoorbeeld vertelde dat zijn zoon afstudeerde, of dat hij jarig was. Deze job wil ik nog lang doen.”

Mieke Vercruijsse